Consument wil graag betalen met een vingerafdruk

Consument wil graag betalen met een vingerafdruk
http://www.shutterstock.com/nl/pic-326499737/

Negen op de tien deelnemers aan het proefproject van MasterCard en International Card Services (ICS) waarbij online betalingen met een vingerafdruk of een selfie werden uitgevoerd, zegt liever zo te werken dan via gewone wachtwoorden.

 

Veiliger en eenvoudiger

Tijdens het proefproject gebruikten 750 deelnemers 6 maanden lang geen pincodes, wachtwoorden of andere bevestigingscodes om hun online betalingen uit te voeren. Na de test zei 93 procent graag te blijven betalen met een vingerafdruk, terwijl 77 procent ook de gezichtsherkenning best wil blijven gebruiken.

 

Veel gebruikers vinden vooral het gebruiksgemak een voordeel en vinden betalen met een vingerafdruk of een selfie veel eenvoudiger dan met een wachtwoord. “We gaan nu verder kijken naar de mogelijkheden om onze technologie te integreren in de apps van banken en techreuzen om betalen met een selfie of vingerafdruk nog gemakkelijker te maken”, zegt Arjan Bol, Country Manager MasterCard Nederland.

 

De deelnemers aan de proef zijn ook overtuigd van de veiligheid van het systeem. Bijna driekwart van de proefpersonen verwacht dat biometrische authenticatie zal leiden tot minder fraudegevallen. “Het voordeel van biometrie ten opzichte van wachtwoorden is het gemak. Mensen vergeten wachtwoorden, waardoor het betalingsproces onnodig lang en complex is. Wachtwoorden zullen daarom ook langzaamaan verdwijnen en plaatsmaken voor een mogelijk gebruiksvriendelijk alternatief als biometrische identificatie”, aldus André IJbema, Manager Risk Management bij ICS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top