Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen

Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen

Coolblue heeft bij Rabobank een kredietlijn moeten openen om de dividenden van 2015 uitbatetalen aan de aandeelhouders. Volgens CEO Pieter Zwart is dat echter geen enkel probleem en blijft Coolblue gewoon sterk groeien.

 

Stijgende kosten

 De cijfers van Coolblue werden onlangs gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en daaruit blijkt dat de omzet van de retailer ook in 2015 sterk is gestegen. In totaal haalde Coolblue een omzet van 555 miljoen euro, 54 procent meer dan een jaar geleden. Daarbij halveerde de winst wel naar 3,1 miljoen euro.

 

Die halvering is een gevolg van de groei van het bedrijf, die ook heel wat kosten met zich meebrengt. Zo heeft Coolblue momenteel al meer dan 1.000 werknemers in dienst en is het nog steeds op zoek naar meer medewerkers. Er werden ook heel wat investeringen gedaan in het ontwikkelen van nieuwe software, het vergroten van de naamsbekendheid en het openen van nieuwe magazijnen.

 

Lange termijn voorop

Zwart zegt dan ook aan Quote dat winstmaximalisatie op korte termijn helemaal geen doel is voor Coolblue. Volgens Zwart groeide Coolblue in de eerste drie maanden van 2016 opnieuw zeer sterk, ditmaal met meer dan 60 procent. “Overigens vinden we op lange termijn geld verdienen en klanten blij maken wel degelijk belangrijk.” 

 

Om het dividend van 10,7 miljoen euro, iets hoger dan de 10,5 miljoen euro van 2014, uit te betalen werd daarom besloten om een kredietlijn van 48,5 miljoen euro te openen bij de Rabobank. “De kredietlijn is gebruikt om aandeelhouderszaken te regelen, onder andere het uitkeren van dividend”, aldus Zwart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top