Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen | RetailDetail

Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen

Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen

Coolblue heeft bij Rabobank een kredietlijn moeten openen om de dividenden van 2015 uitbatetalen aan de aandeelhouders. Volgens CEO Pieter Zwart is dat echter geen enkel probleem en blijft Coolblue gewoon sterk groeien.

 

Stijgende kosten

 De cijfers van Coolblue werden onlangs gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en daaruit blijkt dat de omzet van de retailer ook in 2015 sterk is gestegen. In totaal haalde Coolblue een omzet van 555 miljoen euro, 54 procent meer dan een jaar geleden. Daarbij halveerde de winst wel naar 3,1 miljoen euro.

 

Die halvering is een gevolg van de groei van het bedrijf, die ook heel wat kosten met zich meebrengt. Zo heeft Coolblue momenteel al meer dan 1.000 werknemers in dienst en is het nog steeds op zoek naar meer medewerkers. Er werden ook heel wat investeringen gedaan in het ontwikkelen van nieuwe software, het vergroten van de naamsbekendheid en het openen van nieuwe magazijnen.

 

Lange termijn voorop

Zwart zegt dan ook aan Quote dat winstmaximalisatie op korte termijn helemaal geen doel is voor Coolblue. Volgens Zwart groeide Coolblue in de eerste drie maanden van 2016 opnieuw zeer sterk, ditmaal met meer dan 60 procent. “Overigens vinden we op lange termijn geld verdienen en klanten blij maken wel degelijk belangrijk.” 

 

Om het dividend van 10,7 miljoen euro, iets hoger dan de 10,5 miljoen euro van 2014, uit te betalen werd daarom besloten om een kredietlijn van 48,5 miljoen euro te openen bij de Rabobank. “De kredietlijn is gebruikt om aandeelhouderszaken te regelen, onder andere het uitkeren van dividend”, aldus Zwart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

07/06/2018

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.

Hudson’s Bay verliest omzet in Europa

06/06/2018

Het Canadese HBC, moederbedrijf van warenhuisketens Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Galeria Inno, heeft het vooral in Europa moeilijk. Uit de zopas gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de verliezen flink oplopen.