Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen

Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen

Coolblue heeft bij Rabobank een kredietlijn moeten openen om de dividenden van 2015 uitbatetalen aan de aandeelhouders. Volgens CEO Pieter Zwart is dat echter geen enkel probleem en blijft Coolblue gewoon sterk groeien.

 

Stijgende kosten

 De cijfers van Coolblue werden onlangs gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en daaruit blijkt dat de omzet van de retailer ook in 2015 sterk is gestegen. In totaal haalde Coolblue een omzet van 555 miljoen euro, 54 procent meer dan een jaar geleden. Daarbij halveerde de winst wel naar 3,1 miljoen euro.

 

Die halvering is een gevolg van de groei van het bedrijf, die ook heel wat kosten met zich meebrengt. Zo heeft Coolblue momenteel al meer dan 1.000 werknemers in dienst en is het nog steeds op zoek naar meer medewerkers. Er werden ook heel wat investeringen gedaan in het ontwikkelen van nieuwe software, het vergroten van de naamsbekendheid en het openen van nieuwe magazijnen.

 

Lange termijn voorop

Zwart zegt dan ook aan Quote dat winstmaximalisatie op korte termijn helemaal geen doel is voor Coolblue. Volgens Zwart groeide Coolblue in de eerste drie maanden van 2016 opnieuw zeer sterk, ditmaal met meer dan 60 procent. “Overigens vinden we op lange termijn geld verdienen en klanten blij maken wel degelijk belangrijk.” 

 

Om het dividend van 10,7 miljoen euro, iets hoger dan de 10,5 miljoen euro van 2014, uit te betalen werd daarom besloten om een kredietlijn van 48,5 miljoen euro te openen bij de Rabobank. “De kredietlijn is gebruikt om aandeelhouderszaken te regelen, onder andere het uitkeren van dividend”, aldus Zwart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top