Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen | RetailDetail

Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen

Coolblue leende geld om dividenden uit te betalen

Coolblue heeft bij Rabobank een kredietlijn moeten openen om de dividenden van 2015 uitbatetalen aan de aandeelhouders. Volgens CEO Pieter Zwart is dat echter geen enkel probleem en blijft Coolblue gewoon sterk groeien.

 

Stijgende kosten

 De cijfers van Coolblue werden onlangs gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en daaruit blijkt dat de omzet van de retailer ook in 2015 sterk is gestegen. In totaal haalde Coolblue een omzet van 555 miljoen euro, 54 procent meer dan een jaar geleden. Daarbij halveerde de winst wel naar 3,1 miljoen euro.

 

Die halvering is een gevolg van de groei van het bedrijf, die ook heel wat kosten met zich meebrengt. Zo heeft Coolblue momenteel al meer dan 1.000 werknemers in dienst en is het nog steeds op zoek naar meer medewerkers. Er werden ook heel wat investeringen gedaan in het ontwikkelen van nieuwe software, het vergroten van de naamsbekendheid en het openen van nieuwe magazijnen.

 

Lange termijn voorop

Zwart zegt dan ook aan Quote dat winstmaximalisatie op korte termijn helemaal geen doel is voor Coolblue. Volgens Zwart groeide Coolblue in de eerste drie maanden van 2016 opnieuw zeer sterk, ditmaal met meer dan 60 procent. “Overigens vinden we op lange termijn geld verdienen en klanten blij maken wel degelijk belangrijk.” 

 

Om het dividend van 10,7 miljoen euro, iets hoger dan de 10,5 miljoen euro van 2014, uit te betalen werd daarom besloten om een kredietlijn van 48,5 miljoen euro te openen bij de Rabobank. “De kredietlijn is gebruikt om aandeelhouderszaken te regelen, onder andere het uitkeren van dividend”, aldus Zwart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top