Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst”

Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst”

“We maken vele miljoenen per jaar winst, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok.” Dat zegt Pieter Zwart van Coolblue in de krant De Telegraaf. Met dank aan de “succesvolle fysieke winkels” en de “lage retourpercentages”.

 

Groei al jaren sterker dan de markt

Hoewel Pieter Zwart in het artikel ‑ dat de titel “Leve de winkel van steen” meekreeg ‑  niet het achterste van zijn tong laat zien, bevestigt hij wel dat Coolblue al jaren winst maakt: “Vele miljoenen per jaar, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok. En ook in de eerste twee maanden van dit jaar loopt het enorm goed.”

 

Coolblue realiseerde vorig jaar een omzet van 555 miljoen euro en groeit al jaren veel sneller dan de markt: +48% in 2012 en 2013, +45% in 2014 en vorig jaar +54%. Een succes dat de mede-oprichter onder meer toeschrijft aan de succesvolle fysieke winkels ‑ Coolblue heeft er intussen vijf in Nederland twee in België ‑ en de lage retourpercentages.

 

Nog twee nieuwe winkels dit jaar

Zwart noemt de fysieke winkels “zeker succesvol” en hoopt er "dit jaar nog minstens twee" te openen. "Deze winkels zijn vooral bedoeld voor bepaalde productgroepen, zoals telefoons en televisies. Voordat de mensen zo’n product via internet aanschaffen, willen ze vaak zien wat ze kunnen. Is de beeldkwaliteit van die duurdere televisies echt beter? Daar zijn deze winkels voor bedoeld. Zie het als een extra service.”

 

Concrete retourpercentages geeft Zwart niet, maar hij noemt ze helemaal niet zo hoog: “Wij verkopen geen kleding of hoog gehakte laarzen, maar vaak artikelen waarvan de consument precies weet wat hij krijgt. Bestelt hij een zwarte laptop, dan krijgt hij een zwarte en dan gaat hij hem meestal niet ruilen voor een witte.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Coolblue zoekt duizend bezorgers extra

05/10/2017

Webshop Coolblue is op zoek naar duizend extra bezorgers. Zo wil het zijn witgoedleveringen nog verder uitbouwen. Momenteel heeft het Nederlandse bedrijf al een groot deel van die leveringen in eigen handen.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Back to top