Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst” | RetailDetail

Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst”

Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst”

“We maken vele miljoenen per jaar winst, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok.” Dat zegt Pieter Zwart van Coolblue in de krant De Telegraaf. Met dank aan de “succesvolle fysieke winkels” en de “lage retourpercentages”.

 

Groei al jaren sterker dan de markt

Hoewel Pieter Zwart in het artikel ‑ dat de titel “Leve de winkel van steen” meekreeg ‑  niet het achterste van zijn tong laat zien, bevestigt hij wel dat Coolblue al jaren winst maakt: “Vele miljoenen per jaar, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok. En ook in de eerste twee maanden van dit jaar loopt het enorm goed.”

 

Coolblue realiseerde vorig jaar een omzet van 555 miljoen euro en groeit al jaren veel sneller dan de markt: +48% in 2012 en 2013, +45% in 2014 en vorig jaar +54%. Een succes dat de mede-oprichter onder meer toeschrijft aan de succesvolle fysieke winkels ‑ Coolblue heeft er intussen vijf in Nederland twee in België ‑ en de lage retourpercentages.

 

Nog twee nieuwe winkels dit jaar

Zwart noemt de fysieke winkels “zeker succesvol” en hoopt er "dit jaar nog minstens twee" te openen. "Deze winkels zijn vooral bedoeld voor bepaalde productgroepen, zoals telefoons en televisies. Voordat de mensen zo’n product via internet aanschaffen, willen ze vaak zien wat ze kunnen. Is de beeldkwaliteit van die duurdere televisies echt beter? Daar zijn deze winkels voor bedoeld. Zie het als een extra service.”

 

Concrete retourpercentages geeft Zwart niet, maar hij noemt ze helemaal niet zo hoog: “Wij verkopen geen kleding of hoog gehakte laarzen, maar vaak artikelen waarvan de consument precies weet wat hij krijgt. Bestelt hij een zwarte laptop, dan krijgt hij een zwarte en dan gaat hij hem meestal niet ruilen voor een witte.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.