Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst”

Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst”

“We maken vele miljoenen per jaar winst, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok.” Dat zegt Pieter Zwart van Coolblue in de krant De Telegraaf. Met dank aan de “succesvolle fysieke winkels” en de “lage retourpercentages”.

 

Groei al jaren sterker dan de markt

Hoewel Pieter Zwart in het artikel ‑ dat de titel “Leve de winkel van steen” meekreeg ‑  niet het achterste van zijn tong laat zien, bevestigt hij wel dat Coolblue al jaren winst maakt: “Vele miljoenen per jaar, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok. En ook in de eerste twee maanden van dit jaar loopt het enorm goed.”

 

Coolblue realiseerde vorig jaar een omzet van 555 miljoen euro en groeit al jaren veel sneller dan de markt: +48% in 2012 en 2013, +45% in 2014 en vorig jaar +54%. Een succes dat de mede-oprichter onder meer toeschrijft aan de succesvolle fysieke winkels ‑ Coolblue heeft er intussen vijf in Nederland twee in België ‑ en de lage retourpercentages.

 

Nog twee nieuwe winkels dit jaar

Zwart noemt de fysieke winkels “zeker succesvol” en hoopt er "dit jaar nog minstens twee" te openen. "Deze winkels zijn vooral bedoeld voor bepaalde productgroepen, zoals telefoons en televisies. Voordat de mensen zo’n product via internet aanschaffen, willen ze vaak zien wat ze kunnen. Is de beeldkwaliteit van die duurdere televisies echt beter? Daar zijn deze winkels voor bedoeld. Zie het als een extra service.”

 

Concrete retourpercentages geeft Zwart niet, maar hij noemt ze helemaal niet zo hoog: “Wij verkopen geen kleding of hoog gehakte laarzen, maar vaak artikelen waarvan de consument precies weet wat hij krijgt. Bestelt hij een zwarte laptop, dan krijgt hij een zwarte en dan gaat hij hem meestal niet ruilen voor een witte.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top