Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst” | RetailDetail

Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst”

Coolblue maakt “jaarlijks vele miljoenen winst”

“We maken vele miljoenen per jaar winst, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok.” Dat zegt Pieter Zwart van Coolblue in de krant De Telegraaf. Met dank aan de “succesvolle fysieke winkels” en de “lage retourpercentages”.

 

Groei al jaren sterker dan de markt

Hoewel Pieter Zwart in het artikel ‑ dat de titel “Leve de winkel van steen” meekreeg ‑  niet het achterste van zijn tong laat zien, bevestigt hij wel dat Coolblue al jaren winst maakt: “Vele miljoenen per jaar, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok. En ook in de eerste twee maanden van dit jaar loopt het enorm goed.”

 

Coolblue realiseerde vorig jaar een omzet van 555 miljoen euro en groeit al jaren veel sneller dan de markt: +48% in 2012 en 2013, +45% in 2014 en vorig jaar +54%. Een succes dat de mede-oprichter onder meer toeschrijft aan de succesvolle fysieke winkels ‑ Coolblue heeft er intussen vijf in Nederland twee in België ‑ en de lage retourpercentages.

 

Nog twee nieuwe winkels dit jaar

Zwart noemt de fysieke winkels “zeker succesvol” en hoopt er "dit jaar nog minstens twee" te openen. "Deze winkels zijn vooral bedoeld voor bepaalde productgroepen, zoals telefoons en televisies. Voordat de mensen zo’n product via internet aanschaffen, willen ze vaak zien wat ze kunnen. Is de beeldkwaliteit van die duurdere televisies echt beter? Daar zijn deze winkels voor bedoeld. Zie het als een extra service.”

 

Concrete retourpercentages geeft Zwart niet, maar hij noemt ze helemaal niet zo hoog: “Wij verkopen geen kleding of hoog gehakte laarzen, maar vaak artikelen waarvan de consument precies weet wat hij krijgt. Bestelt hij een zwarte laptop, dan krijgt hij een zwarte en dan gaat hij hem meestal niet ruilen voor een witte.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

12/04/2018

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.