Delhaize introduceert virtuele supermarkten in België | RetailDetail

Delhaize introduceert virtuele supermarkten in België

Delhaize introduceert virtuele supermarkten in België

De befaamde virtuele supermarkten waarmee de Britse distributeur Tesco in metrostations in Zuid-Korea furore maakt, zijn er nu ook in België. In het station Brussel-Centraal heeft Delhaize vandaag ‘als Europese primeur’ zijn Delhaize Direct Cube voorgesteld: een kubus waar passanten afbeeldingen van boodschappen kunnen scannen en rechtstreeks bestellen.

Posterwand vervangt winkelpunt

Een verplaatsbare structuur die een virtuele supermarkt voorstelt en waarmee je boodschappen kunt doen door aan de hand van streepjescodes de producten van je keuze te scannen: wat Delhaize vandaag in Brussel voorstelt, doet wel bijzonder sterk denken aan het eerder idee van Tesco om in drukbezochte metrostations van Seoul een posterwand op te laten trekken die er exact uitziet als een winkelrek.

 

delhaizedirectcube“Delhaize Direct Cube is een innovatieve manier om de winkel en de klant dichter bij elkaar te brengen. Omdat de virtuele supermarkt op enkele zeer drukke plaatsen zal staan, kunnen mensen met weinig tijd gemakkelijk hun boodschappen doen terwijl ze bijvoorbeeld op de trein of de metro wachten. Zo wil Delhaize haar klanten het leven makkelijker maken en hen minder tijd laten verliezen”, legt woordvoerder Roel Dekelver uit.


De kubus beeldt een selectie van 300 producten af, zowel huismerken als nationale merken, en zou representatief moeten zijn voor het vaste assortiment van een Delhaize-supermarkt. Wie er zijn mobiele winkelmandje vult, kan de bestelling vanaf de volgende dag gaan afhalen in één van de 100 supermarkten die uitgerust zijn met een Delhaize Direct-afhaalpunt.

 

Reclame voor mobiel shoppen

Het hele initiatief is dan ook in de eerste plaats een reclamestunt om de online boodschappendienst Delhaize Direct te promoten. De Delhaize Direct Cube zal gedurende de maanden mei en april verschillende drukbezochte plaatsen in België - zoals stations, de kust en winkelcentra - aandoen om mensen op speelse manier met mobiel shoppen kennis te laten maken.

 

Recent had Delhaize geconstateerd dat reeds 10% van de Delhaize Direct-gebruikers via hun smartphone bestelt. De Belgische distributeur wil daarom vanaf nu volop inzetten op de mobiele shopper.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.