Denkt Amazon aan fysieke elektrowinkels? | RetailDetail

Denkt Amazon aan fysieke elektrowinkels?

Denkt Amazon aan fysieke elektrowinkels?

Zou Amazon, na een heuse fysieke boekenwinkel, nu ook plannen maken voor een fysieke elektrowinkel? De e-commercegigant experimenteert in elk geval al bijna twee jaar met pop-ups in dat genre.

Eigen producten demonstreren

Field Agent, een Amerikaans winkelonderzoeksbureau, stuurde een van zijn mensen naar de pop-upwinkel van Amazon in de Westfield Centre mall in San Francisco. Hij vond de winkel niet alleen “goed bevoorraad en georganiseerd” maar was ook “onder de indruk” van de demosessies van de draadloze Echo-luidspreker met stemherkenning, waar we het hier onlangs nog over hadden.

 

In de pop-up biedt Amazon zijn volledige gamma van eigen elektronica aan, met behalve de Echo ook de Fire-tablets en de Fire TV-gateway. Het aanbod wordt aangevuld met accessoires van andere fabrikanten (zoals hoofdtelefoons en Bluetooth-luidsprekers van Bose). Als aardigheidje voor de fans zijn er ook Amazon-sweaters te koop.

 

De e-tailer experimenteert al langer met pop-upwinkels. Eerder verschenen er bijvoorbeeld al tijdelijke (demo)winkels in San Francisco, Sacramento (foto), New York, Tel Aviv en Berlijn. Of Amazon echt de opening van fysieke elektrowinkels overweegt (naar het voorbeeld van zijn boekenwinkels in Seattle en San Diego) en dat idee nu aftoetst bij het grote publiek, dan wel of Amazon enkel zijn elektronicagamma onder de aandacht wil brengen van potentieel geïnteresseerden, is en blijft een goed bewaard geheim.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Back to top