Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale wil gerechtelijke stappen ondernemen tegen Amazon omwille van de lancering van de bestelknop Dash. Volgens de organisatie overtreedt Amazon immers heel wat wetten.

Klanten krijgen te weinig informatie

Zo is er op de knop, waarmee klanten met één druk op de knop een bepaald product kunnen bestellen, geen enkele aanwijzing dat bij het drukken op de knoppen onmiddellijk een betaling wordt gedaan. Dat is in Duitsland nochtans wettelijk vereist bij online verkopen. Daarnaast moet de klant normaal voor de afronding van een bestelling op de hoogte worden gebracht van een aantal zaken, zoals de totale prijs. Die informatie wordt bij het gebruik van Amazon Dash echter pas na de bestelling verstuurd.

 

In de voorwaarden van de Dash-knop staat dat de prijs en de verzendkosten van een product kunnen veranderen, maar dat de klant op voorhand een mededeling zal krijgen als dat met meer dan tien procent is. Amazon behoudt zich ook het recht om een vervangend product te versturen, als het aangekochte product niet beschikbaar is. Verbraucherzentrale vindt die voorwaarden echter niet voldoende.

 

Omdat Amazon niet de nodige veranderingen wil of kan aanbrengen, heeft Verbraucherzentrale besloten om naar de rechtbank te trekken, om het gebruik van de bestelknop in zijn huidige vorm tegen te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Hudson’s Bay dan toch in gesprek over Galeria Kaufhof

26/06/2018

Mogelijk is er een alliantie in de maak tussen de twee grootste Duitse warenhuisketens. Het Canadese Hudson’s Bay, eigenaar van Kaufhof, praat opnieuw met Signa Holding, dat in 2014 Karstadt overnam.

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.