Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale wil gerechtelijke stappen ondernemen tegen Amazon omwille van de lancering van de bestelknop Dash. Volgens de organisatie overtreedt Amazon immers heel wat wetten.

Klanten krijgen te weinig informatie

Zo is er op de knop, waarmee klanten met één druk op de knop een bepaald product kunnen bestellen, geen enkele aanwijzing dat bij het drukken op de knoppen onmiddellijk een betaling wordt gedaan. Dat is in Duitsland nochtans wettelijk vereist bij online verkopen. Daarnaast moet de klant normaal voor de afronding van een bestelling op de hoogte worden gebracht van een aantal zaken, zoals de totale prijs. Die informatie wordt bij het gebruik van Amazon Dash echter pas na de bestelling verstuurd.

 

In de voorwaarden van de Dash-knop staat dat de prijs en de verzendkosten van een product kunnen veranderen, maar dat de klant op voorhand een mededeling zal krijgen als dat met meer dan tien procent is. Amazon behoudt zich ook het recht om een vervangend product te versturen, als het aangekochte product niet beschikbaar is. Verbraucherzentrale vindt die voorwaarden echter niet voldoende.

 

Omdat Amazon niet de nodige veranderingen wil of kan aanbrengen, heeft Verbraucherzentrale besloten om naar de rechtbank te trekken, om het gebruik van de bestelknop in zijn huidige vorm tegen te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.