Eén derde online aankopen in Nederland via mobiel toestel

Eén derde online aankopen in Nederland via mobiel toestel
http://www.shutterstock.com/nl/pic-320117342/

De Nederlandse consument heeft in het vierde kwartaal van 2015 meer dan een derde van zijn online aankopen via een mobiel toestel gedaan. Dat blijkt uit het State of Mobile Commerce-rapport van reclametechnologiebedrijf Criteo.

 

Inzetten op persoonlijke ervaring

De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek naar 1,7 miljard transacties bij 3.300 bedrijven wereldwijd. Daaruit blijkt  dat er heel wat mobiele toestellen gebruikt worden om online aankopen te doen. Enkel Japan, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea en Australië doen op dat vlak beter dan Nederland. De transacties zijn in Nederland ongeveer gelijk verdeeld over tablets en smartphones. In de meeste andere landen heeft de smartphone duidelijk de voorkeur.

 

Criteo stelt dan ook dat bedrijven meer moeten inzetten op mobiele apps, want daar kunnen ze meer mee verdienen dan met websites die zijn aangepast voor mobiele toestellen. Bedrijven kunnen klanten zo immers een meer persoonlijke ervaring aanbieden en de drempel voor aankopen ligt bij een app ook lager dan bij een website.

 

Tot slot wijst Criteo er ook op dat de meeste aankopen niet worden gedaan op slechtst één apparaat, maar dat er meerdere toestellen in het spel zijn. Zo kan een klant een artikel bekijken op de gewone site, om het nadien te bestellen via de app. Om de conversie te verhogen moeten bedrijven zich ook meer richten op de persoonlijke ervaring van de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top