Eén op vijf kleinhandelszaken heeft al webshop

Eén op vijf kleinhandelszaken heeft al webshop

Uit een recent onderzoek van het NSZ blijkt dat ondertussen al 22% van de kleinhandelszaken een webshop heeft. Dat zijn er de helft meer dan twee jaar geleden. 11 procent van de anderen heeft bovendien plannen in die richting.

Opmars omnichannel in kleinhandel

In 2012 combineerde 16% van de kleinhandelszaken een fysieke winkel met een webshop, twee jaar later is dat aantal al geëvolueerd tot 22%. Dat meldt het NSZ in de marge van een onderzoek naar showrooming.

 

Dat de voorbije twee jaar de helft meer handelaars een webshop opende, is grotendeels te verklaren door de toenemende vraag vanwege de klanten. Van de 521 bevraagde non-foodwinkels merkt liefst 56% dat er bij hun klanten een toenemende interesse is om producten online aan te kopen. Daarnaast vindt 42% van de handelaars die fysieke en online verkoop combineren, dat die aanpak anno 2014 eenvoudigweg noodzakelijk is gezien de huidige, jachtige maatschappij.

 

Ook al haalt de kleinhandel het merendeel van zijn inkomsten nog altijd uit de fysieke winkel, toch is de webshop bij 23% van hen al goed voor meer dan een kwart van de totale omzet. Liefst 34% zag zijn klantenbestand en omzet ook toenemen na de start van de webwinkel.

 

Nog eens 1 op de 10 binnenkort omnichannel

Opvallend: van alle fysieke winkels die (nog) geen webwinkel hebben, is nog eens 11% van plan om binnenkort een webshop op te starten. Die plannen zijn zeer concreet bij de helft van hen: die gaan dat nog dit jaar of ten laatste begin volgend jaar doen.

 

"Dat wil niet zeggen dat de klassieke winkels ten dode opgeschreven zijn", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Zeker niet, maar ook zij zullen nog meer onlinegericht moeten worden om klanten aan te spreken. In die zin is het dan ook uitstekend dat steeds meer kleinhandelszaken ook op de e-commercekar springen en kiezen voor een omnichannel aanpak, waarbij webwinkel en fysieke winkel elkaar aanvullen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top