Eén op vijf kleinhandelszaken heeft al webshop | RetailDetail

Eén op vijf kleinhandelszaken heeft al webshop

Eén op vijf kleinhandelszaken heeft al webshop

Uit een recent onderzoek van het NSZ blijkt dat ondertussen al 22% van de kleinhandelszaken een webshop heeft. Dat zijn er de helft meer dan twee jaar geleden. 11 procent van de anderen heeft bovendien plannen in die richting.

Opmars omnichannel in kleinhandel

In 2012 combineerde 16% van de kleinhandelszaken een fysieke winkel met een webshop, twee jaar later is dat aantal al geëvolueerd tot 22%. Dat meldt het NSZ in de marge van een onderzoek naar showrooming.

 

Dat de voorbije twee jaar de helft meer handelaars een webshop opende, is grotendeels te verklaren door de toenemende vraag vanwege de klanten. Van de 521 bevraagde non-foodwinkels merkt liefst 56% dat er bij hun klanten een toenemende interesse is om producten online aan te kopen. Daarnaast vindt 42% van de handelaars die fysieke en online verkoop combineren, dat die aanpak anno 2014 eenvoudigweg noodzakelijk is gezien de huidige, jachtige maatschappij.

 

Ook al haalt de kleinhandel het merendeel van zijn inkomsten nog altijd uit de fysieke winkel, toch is de webshop bij 23% van hen al goed voor meer dan een kwart van de totale omzet. Liefst 34% zag zijn klantenbestand en omzet ook toenemen na de start van de webwinkel.

 

Nog eens 1 op de 10 binnenkort omnichannel

Opvallend: van alle fysieke winkels die (nog) geen webwinkel hebben, is nog eens 11% van plan om binnenkort een webshop op te starten. Die plannen zijn zeer concreet bij de helft van hen: die gaan dat nog dit jaar of ten laatste begin volgend jaar doen.

 

"Dat wil niet zeggen dat de klassieke winkels ten dode opgeschreven zijn", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Zeker niet, maar ook zij zullen nog meer onlinegericht moeten worden om klanten aan te spreken. In die zin is het dan ook uitstekend dat steeds meer kleinhandelszaken ook op de e-commercekar springen en kiezen voor een omnichannel aanpak, waarbij webwinkel en fysieke winkel elkaar aanvullen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.