Eén op vijf kleinhandelszaken heeft al webshop

Eén op vijf kleinhandelszaken heeft al webshop

Uit een recent onderzoek van het NSZ blijkt dat ondertussen al 22% van de kleinhandelszaken een webshop heeft. Dat zijn er de helft meer dan twee jaar geleden. 11 procent van de anderen heeft bovendien plannen in die richting.

Opmars omnichannel in kleinhandel

In 2012 combineerde 16% van de kleinhandelszaken een fysieke winkel met een webshop, twee jaar later is dat aantal al geëvolueerd tot 22%. Dat meldt het NSZ in de marge van een onderzoek naar showrooming.

 

Dat de voorbije twee jaar de helft meer handelaars een webshop opende, is grotendeels te verklaren door de toenemende vraag vanwege de klanten. Van de 521 bevraagde non-foodwinkels merkt liefst 56% dat er bij hun klanten een toenemende interesse is om producten online aan te kopen. Daarnaast vindt 42% van de handelaars die fysieke en online verkoop combineren, dat die aanpak anno 2014 eenvoudigweg noodzakelijk is gezien de huidige, jachtige maatschappij.

 

Ook al haalt de kleinhandel het merendeel van zijn inkomsten nog altijd uit de fysieke winkel, toch is de webshop bij 23% van hen al goed voor meer dan een kwart van de totale omzet. Liefst 34% zag zijn klantenbestand en omzet ook toenemen na de start van de webwinkel.

 

Nog eens 1 op de 10 binnenkort omnichannel

Opvallend: van alle fysieke winkels die (nog) geen webwinkel hebben, is nog eens 11% van plan om binnenkort een webshop op te starten. Die plannen zijn zeer concreet bij de helft van hen: die gaan dat nog dit jaar of ten laatste begin volgend jaar doen.

 

"Dat wil niet zeggen dat de klassieke winkels ten dode opgeschreven zijn", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Zeker niet, maar ook zij zullen nog meer onlinegericht moeten worden om klanten aan te spreken. In die zin is het dan ook uitstekend dat steeds meer kleinhandelszaken ook op de e-commercekar springen en kiezen voor een omnichannel aanpak, waarbij webwinkel en fysieke winkel elkaar aanvullen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top