"Eén op vijf webshops talmt met terugbetaling retourzendingen"

"Eén op vijf webshops talmt met terugbetaling retourzendingen"

Belgische webshops kunnen qua dienstverlening concurreren met de internationale webwinkels, al zijn er nog wel punten voor verbetering vatbaar. De terugbetaling van retourzendingen is zo'n pijnpunt, zo blijkt.

Te lang wachten op terugbetaling

Gemiddeld duurde het 21 dagen voor de webshops het aankoopbedrag terugbetaald hadden. "Daar zit een grote variatie op: bij één webshop kregen we het geld diezelfde dag nog terug, bij een andere moesten we tot twaalf weken wachten", zegt Tom Dupont, medebedenker van de Dag van de Webshop.

 

"Hoewel dat wettelijk niet verplicht is, betaalde bijna de helft van de webshops ook de retourkosten terug. Al deden tien van de vijftig onderzochte webshops moeilijk over de terugbetaling: dat gebeurde pas na ettelijke mails en telefoontjes. Eén van die tien bood ons dan wel ter compensatie een kortingscode aan voor bij een volgende aankoop", aldus Dupont in Het Nieuwsblad.

 

Storing tijdens betaalproces

Ander punt dat voor verbetering vatbaar is: het betaalproces. "Af en toe treedt er een storing op tijdens het betaalproces. In onze steekproef werd de betaling bij 10% onvrijwillig onderbroken. Bij hen was het dus niet mogelijk om in één poging het betaalproces te doorlopen, maar hadden we meerdere pogingen nodig om onze betaling tot een goed einde te brengen."

 

"Wanneer online shoppers te lang bezig zijn met betalen, haken ze af. Het is met andere woorden opportuun om je website af en toe te screenen om te kijken of dergelijke fouten optreden", adviseert Dupont.

 

Dag(en) van de Webshop

Naar aanleiding van de Dag van de Webshop, eigenlijk een driedaagse die vandaag begint en nog loopt tot en met zaterdag, heeft het Gentse marketingbureau Conversics vijftig Belgische webshops laten doorlichten door mystery shoppers. De webshops, wier naam niet bekend is gemaakt, werden willekeurig uit de deelnemers en prospecten van de vorige edities van de Dag van de Webshop gekozen.

 

"We deden ons voor als een gewone klant, volgden het proces en de bestelling nauwgezet op en beschreven het zodat we achteraf conclusies konden trekken. Uiteraard waren de webshops niet op de hoogte van dit onderzoek, teneinde de objectiviteit te garanderen", aldus Dupont, die ook zaakvoerder is van het Gentse bureau.

 

 

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top