Eén webshop voor alle Luikse winkels

Eén webshop voor alle Luikse winkels

Na Mons, Ramilies en Hannut heeft nu ook Luik een eigen webshop waarop alle lokale winkeliers - en dat zijn er zo'n 4.000 - hun producten kunnen verkopen. Een manier om de lokale handel te redden, nu de consument almaar vaker online koopt.

Eén euro per maand

CommerceLiegeois.be is een initiatief van de gelijknamige vzw, die een 15-tal Luikse handelsverenigingen overkoepelt. De vzw haalde de mosterd in kleinere steden als Mons, Ramilies en Hannut, die eerder al een soortgelijk initiatief opstartten op basis van het Waalse onlineplatform NearShop. Voor één euro per maand (voor het basisaanbod) kunnen de Luikse handelaars hun producten via de webshop aanprijzen en verkopen.

 

"De kleinhandel moet nu al denken aan de toekomstige klanten, die meer naar webshops dan naar boetieks zullen gaan", zegt Jean-Luc Vasseur, voorzitter van de vzw. Niet dat er vandaag nog geen Luikse handelaars aan e-commerce zouden doen, maar die houden bij de referencing van hun site te weinig rekening met het feit dat consumenten op het internet zoeken op producten of merknamen en niet zozeer op enseignes.

 

"Stel: u bent op zoek naar nieuwe laarsjes op het internet. Dan komt u automatisch uit bij Asos of Zalando", zegt Vasseur in de krant L'Avenir. "Dankzij ons platform komt de klant ook te weten dat boetiek Lellou uit Luik ook laarsjes verkoopt. Wij bieden eigenlijk een communicatiemiddel aan, een extra tool waarmee handelaars hun producten in de kijker kunnen zetten. Met dit platform hebben de lokale handelaars geen excuus meer om niet online te verkopen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top