E-commerce in België eindelijk kaap 1 miljard in zicht.

E-commerce in België eindelijk kaap 1 miljard in zicht.

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top