eBay en Myer lanceren virtual reality warenhuis | RetailDetail

eBay en Myer lanceren virtual reality warenhuis

eBay en Myer lanceren virtual reality warenhuis

Volgens eBay en Myer gaat het om een wereldpremière: voor het eerst kunnen consumenten in een webwinkel handenvrij shoppen met behulp van een 'virtual reality'-toepassing. Een gimmick, of de toekomst van het winkelen? 

 

3D winkelbeleving

Consumenten die de eBay Virtual Reality Department Store-app downloaden op hun smartphone, kunnen met behulp van een eenvoudige kartonnen headset de virtuele winkel betreden van Myer, de grootste Australische warenhuisketen. Daar worden ze ondergedompeld in een echte 3D winkelbeleving. 


Eerst krijgen gebruikers verschillende productcategorieën te zien: dameskledij, elektronica, huishoudproducten… Shoppers kunnen de koopervaring personaliseren door de categorieën te selecteren die hen interesseren. Bovendien analyseert de app hun shopgedrag om andere mogelijk interessante producten te suggereren. 

 

Kopen met je ogen

Het opmerkelijke is, dat de VR-toepassing gebruik maakt van de eBay Sight Search-technologie: door naar een product te staren, selecteer je het en 'zweeft' het naar je toe. De top 100 producten zijn al in 3D beschikbaar, de andere nog in 2D. In totaal bevat de virtuele winkel 12.500 referenties.


Met een simpele beweging van je hoofd kun je makkelijk productinformatie, voorraad en leveropties raadplegen. Om een aankoop te finaliseren, kijk je naar het “voeg toe aan winkelmandje”-icoon, waarop je naar de eBay-app wordt doorverwezen. Want om te betalen moet je voorlopig de headset nog afzetten. Maar daar wordt aan gewerkt. De ontwikkelaars willen niet alleen naadloos betalen in VR mogelijk maken, maar ook sociaal shoppen – in gezelschap van een vriendin bijvoorbeeld. 


Is dit de toekomst van retailbeleving, of gewoon een voorbijgaande gimmick? “Dit is slechts een eerste glimp van wat shoppen in de toekomst kan worden”, meent Steve Brennen, Senior Director Marketing & Retail Innovation bij eBay. “Stel je voor: vanuit je sofa in Sydney zou je kunnen gaan shoppen in een Londense boetiek met je zus die in New York woont.”


Deze video toont mooi hoe de VR-app van eBay en Myer precies werkt

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.