eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

Devin Wenig, CEO van veilingsite eBay, heeft woensdag een nieuwe strategie op tafel gelegd waarmee het bedrijf in de toekomst de strijd moet kunnen aangaan met andere online spelers, zoals Amazon.

 

Meer denken als retailer

Volgens Wenig bestaat een belangrijk deel van de nieuwe strategie van eBay uit een nieuwe denkwijze binnen het bedrijf. Vroeger profileerde eBay zich vooral als een technologiebedrijf, maar tegenwoordig denkt het meer als een retailer. Dat is ook te zien aan de producten die worden aangeboden. In zijn beginjaren was eBay vooral een veilinghuis, waar moeilijk te vinden producten werden aangeboden, terwijl er momenteel steeds meer nieuwe producten worden verkocht tegen een vaste prijs.

 

Met die nieuwe strategie komt eBay echter terecht in het vaarwater van retailers als Amazon. Bovendien verkoopt eBay zoveel verschillende producten, dat het voor bezoekers soms moeilijk wordt om door het bos nog de bomen te zien. Daarom moet er volgens Wenig een meer gestructureerde manier komen waarop de producten worden weergeven. Dat zegt hij aan Fortune.com.

 

Beter doorzoekbaar worden

Wanneer een consument bijvoorbeeld iPhone intikt als zoekterm, zal hij eerst een aantal subcategorieën krijgen, zoals ‘best value’ en ‘brand new’, in plaats van een lijst met alle mogelijke iPhone-producten op eBay. De internetverkoper wil consumenten ook aansporen om meer gedetailleerde productreviews te plaatsen.

 

eBay zal de verkopers dan weer meer hulpmiddelen geven om hun verkoop aan te sterken, zodat ze bijvoorbeeld zelf kunnen nagaan welke producten goed of slecht verkopen. Daarmee neemt het een duidelijk voorbeeld aan Amazon.

 

Tot slot zegt Wenig dat er ook wordt gewerkt aan een manier om eBay opnieuw meer zichtbaar te maken bij de zoekresultaten van Google. Sinds 2014 komt er een pak minder volk via Google naar eBay, wat heeft gezorgd voor een fikse daling in de verkopen op de site.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top