eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan | RetailDetail

eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

Devin Wenig, CEO van veilingsite eBay, heeft woensdag een nieuwe strategie op tafel gelegd waarmee het bedrijf in de toekomst de strijd moet kunnen aangaan met andere online spelers, zoals Amazon.

 

Meer denken als retailer

Volgens Wenig bestaat een belangrijk deel van de nieuwe strategie van eBay uit een nieuwe denkwijze binnen het bedrijf. Vroeger profileerde eBay zich vooral als een technologiebedrijf, maar tegenwoordig denkt het meer als een retailer. Dat is ook te zien aan de producten die worden aangeboden. In zijn beginjaren was eBay vooral een veilinghuis, waar moeilijk te vinden producten werden aangeboden, terwijl er momenteel steeds meer nieuwe producten worden verkocht tegen een vaste prijs.

 

Met die nieuwe strategie komt eBay echter terecht in het vaarwater van retailers als Amazon. Bovendien verkoopt eBay zoveel verschillende producten, dat het voor bezoekers soms moeilijk wordt om door het bos nog de bomen te zien. Daarom moet er volgens Wenig een meer gestructureerde manier komen waarop de producten worden weergeven. Dat zegt hij aan Fortune.com.

 

Beter doorzoekbaar worden

Wanneer een consument bijvoorbeeld iPhone intikt als zoekterm, zal hij eerst een aantal subcategorieën krijgen, zoals ‘best value’ en ‘brand new’, in plaats van een lijst met alle mogelijke iPhone-producten op eBay. De internetverkoper wil consumenten ook aansporen om meer gedetailleerde productreviews te plaatsen.

 

eBay zal de verkopers dan weer meer hulpmiddelen geven om hun verkoop aan te sterken, zodat ze bijvoorbeeld zelf kunnen nagaan welke producten goed of slecht verkopen. Daarmee neemt het een duidelijk voorbeeld aan Amazon.

 

Tot slot zegt Wenig dat er ook wordt gewerkt aan een manier om eBay opnieuw meer zichtbaar te maken bij de zoekresultaten van Google. Sinds 2014 komt er een pak minder volk via Google naar eBay, wat heeft gezorgd voor een fikse daling in de verkopen op de site.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top