eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

Devin Wenig, CEO van veilingsite eBay, heeft woensdag een nieuwe strategie op tafel gelegd waarmee het bedrijf in de toekomst de strijd moet kunnen aangaan met andere online spelers, zoals Amazon.

 

Meer denken als retailer

Volgens Wenig bestaat een belangrijk deel van de nieuwe strategie van eBay uit een nieuwe denkwijze binnen het bedrijf. Vroeger profileerde eBay zich vooral als een technologiebedrijf, maar tegenwoordig denkt het meer als een retailer. Dat is ook te zien aan de producten die worden aangeboden. In zijn beginjaren was eBay vooral een veilinghuis, waar moeilijk te vinden producten werden aangeboden, terwijl er momenteel steeds meer nieuwe producten worden verkocht tegen een vaste prijs.

 

Met die nieuwe strategie komt eBay echter terecht in het vaarwater van retailers als Amazon. Bovendien verkoopt eBay zoveel verschillende producten, dat het voor bezoekers soms moeilijk wordt om door het bos nog de bomen te zien. Daarom moet er volgens Wenig een meer gestructureerde manier komen waarop de producten worden weergeven. Dat zegt hij aan Fortune.com.

 

Beter doorzoekbaar worden

Wanneer een consument bijvoorbeeld iPhone intikt als zoekterm, zal hij eerst een aantal subcategorieën krijgen, zoals ‘best value’ en ‘brand new’, in plaats van een lijst met alle mogelijke iPhone-producten op eBay. De internetverkoper wil consumenten ook aansporen om meer gedetailleerde productreviews te plaatsen.

 

eBay zal de verkopers dan weer meer hulpmiddelen geven om hun verkoop aan te sterken, zodat ze bijvoorbeeld zelf kunnen nagaan welke producten goed of slecht verkopen. Daarmee neemt het een duidelijk voorbeeld aan Amazon.

 

Tot slot zegt Wenig dat er ook wordt gewerkt aan een manier om eBay opnieuw meer zichtbaar te maken bij de zoekresultaten van Google. Sinds 2014 komt er een pak minder volk via Google naar eBay, wat heeft gezorgd voor een fikse daling in de verkopen op de site.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top