eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan | RetailDetail

eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

Devin Wenig, CEO van veilingsite eBay, heeft woensdag een nieuwe strategie op tafel gelegd waarmee het bedrijf in de toekomst de strijd moet kunnen aangaan met andere online spelers, zoals Amazon.

 

Meer denken als retailer

Volgens Wenig bestaat een belangrijk deel van de nieuwe strategie van eBay uit een nieuwe denkwijze binnen het bedrijf. Vroeger profileerde eBay zich vooral als een technologiebedrijf, maar tegenwoordig denkt het meer als een retailer. Dat is ook te zien aan de producten die worden aangeboden. In zijn beginjaren was eBay vooral een veilinghuis, waar moeilijk te vinden producten werden aangeboden, terwijl er momenteel steeds meer nieuwe producten worden verkocht tegen een vaste prijs.

 

Met die nieuwe strategie komt eBay echter terecht in het vaarwater van retailers als Amazon. Bovendien verkoopt eBay zoveel verschillende producten, dat het voor bezoekers soms moeilijk wordt om door het bos nog de bomen te zien. Daarom moet er volgens Wenig een meer gestructureerde manier komen waarop de producten worden weergeven. Dat zegt hij aan Fortune.com.

 

Beter doorzoekbaar worden

Wanneer een consument bijvoorbeeld iPhone intikt als zoekterm, zal hij eerst een aantal subcategorieën krijgen, zoals ‘best value’ en ‘brand new’, in plaats van een lijst met alle mogelijke iPhone-producten op eBay. De internetverkoper wil consumenten ook aansporen om meer gedetailleerde productreviews te plaatsen.

 

eBay zal de verkopers dan weer meer hulpmiddelen geven om hun verkoop aan te sterken, zodat ze bijvoorbeeld zelf kunnen nagaan welke producten goed of slecht verkopen. Daarmee neemt het een duidelijk voorbeeld aan Amazon.

 

Tot slot zegt Wenig dat er ook wordt gewerkt aan een manier om eBay opnieuw meer zichtbaar te maken bij de zoekresultaten van Google. Sinds 2014 komt er een pak minder volk via Google naar eBay, wat heeft gezorgd voor een fikse daling in de verkopen op de site.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.