eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan | RetailDetail

eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

eBay legt plan op tafel om strijd met Amazon aan te gaan

Devin Wenig, CEO van veilingsite eBay, heeft woensdag een nieuwe strategie op tafel gelegd waarmee het bedrijf in de toekomst de strijd moet kunnen aangaan met andere online spelers, zoals Amazon.

 

Meer denken als retailer

Volgens Wenig bestaat een belangrijk deel van de nieuwe strategie van eBay uit een nieuwe denkwijze binnen het bedrijf. Vroeger profileerde eBay zich vooral als een technologiebedrijf, maar tegenwoordig denkt het meer als een retailer. Dat is ook te zien aan de producten die worden aangeboden. In zijn beginjaren was eBay vooral een veilinghuis, waar moeilijk te vinden producten werden aangeboden, terwijl er momenteel steeds meer nieuwe producten worden verkocht tegen een vaste prijs.

 

Met die nieuwe strategie komt eBay echter terecht in het vaarwater van retailers als Amazon. Bovendien verkoopt eBay zoveel verschillende producten, dat het voor bezoekers soms moeilijk wordt om door het bos nog de bomen te zien. Daarom moet er volgens Wenig een meer gestructureerde manier komen waarop de producten worden weergeven. Dat zegt hij aan Fortune.com.

 

Beter doorzoekbaar worden

Wanneer een consument bijvoorbeeld iPhone intikt als zoekterm, zal hij eerst een aantal subcategorieën krijgen, zoals ‘best value’ en ‘brand new’, in plaats van een lijst met alle mogelijke iPhone-producten op eBay. De internetverkoper wil consumenten ook aansporen om meer gedetailleerde productreviews te plaatsen.

 

eBay zal de verkopers dan weer meer hulpmiddelen geven om hun verkoop aan te sterken, zodat ze bijvoorbeeld zelf kunnen nagaan welke producten goed of slecht verkopen. Daarmee neemt het een duidelijk voorbeeld aan Amazon.

 

Tot slot zegt Wenig dat er ook wordt gewerkt aan een manier om eBay opnieuw meer zichtbaar te maken bij de zoekresultaten van Google. Sinds 2014 komt er een pak minder volk via Google naar eBay, wat heeft gezorgd voor een fikse daling in de verkopen op de site.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.