Economische Inspectie moet pak meer websites blokkeren

Economische Inspectie moet pak meer websites blokkeren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-242931838/stock-photo-liverpool-united-kingdom-june-seized-fake-designer-merchandise-on-june-in-liverpool.html?src=VOBDxrs39N_3YrE-vUyRLg-1-8

De Economische Inspectie heeft dit jaar al 1.325 websites moeten offline halen. Dat is vier keer meer dan in heel 2015, toen er slechts 328 domeinnamen werden ingetrokken. Daarbij gaat het vaak over verkopers van namaakproducten.

Populariteit misbruiken

"Er worden steeds meer domeinnamen gekaapt van websitehouders die hun domeinnaam vergeten te verlengen", zegt Chantal De Pauw, de woordvoerster van de Economische Inspectie, aan De Tijd. "Er komt dan plots een webshop met namaakgoederen te staan op de domeinnaam van een restaurant, notaris of nagelstudio. De fraudeurs misbruiken de populariteit van de vroegere website op die domeinnaam."

 

Vaak gaat het daarbij over namaakproducten die vanuit China worden verzonden. Omdat er meestal ook valse of gestolen identiteitsgegevens worden gebruikt, heeft de Economische Inspectie geen andere keuze om de domeinnaam gewoon in te trekken. De Economische Inspectie heeft wel enkel toegang tot .be- of .eu-sites. Het merendeel van de klachten gaat echter over internationale sites: die worden doorgegeven aan de bevoegde landen.

 

Voor de consument wordt het wel steeds moeilijker om die namaaksites te herkennen, want ze zien er alsmaar professioneler uit. Daarom wordt de consument aangeraden om steeds waakzaam te zijn. “Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is ze dat waarschijnlijk ook. Dat neemt niet weg dat namaaksites steeds vaker ‘normale’ kortingprijzen hanteren. Daardoor lijken die prijzen voor de consument aannemelijke soldenprijzen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon. Op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS heeft Amazon zijn thuismarkt stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top