Economische Inspectie moet pak meer websites blokkeren | RetailDetail

Economische Inspectie moet pak meer websites blokkeren

Economische Inspectie moet pak meer websites blokkeren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-242931838/stock-photo-liverpool-united-kingdom-june-seized-fake-designer-merchandise-on-june-in-liverpool.html?src=VOBDxrs39N_3YrE-vUyRLg-1-8

De Economische Inspectie heeft dit jaar al 1.325 websites moeten offline halen. Dat is vier keer meer dan in heel 2015, toen er slechts 328 domeinnamen werden ingetrokken. Daarbij gaat het vaak over verkopers van namaakproducten.

Populariteit misbruiken

"Er worden steeds meer domeinnamen gekaapt van websitehouders die hun domeinnaam vergeten te verlengen", zegt Chantal De Pauw, de woordvoerster van de Economische Inspectie, aan De Tijd. "Er komt dan plots een webshop met namaakgoederen te staan op de domeinnaam van een restaurant, notaris of nagelstudio. De fraudeurs misbruiken de populariteit van de vroegere website op die domeinnaam."

 

Vaak gaat het daarbij over namaakproducten die vanuit China worden verzonden. Omdat er meestal ook valse of gestolen identiteitsgegevens worden gebruikt, heeft de Economische Inspectie geen andere keuze om de domeinnaam gewoon in te trekken. De Economische Inspectie heeft wel enkel toegang tot .be- of .eu-sites. Het merendeel van de klachten gaat echter over internationale sites: die worden doorgegeven aan de bevoegde landen.

 

Voor de consument wordt het wel steeds moeilijker om die namaaksites te herkennen, want ze zien er alsmaar professioneler uit. Daarom wordt de consument aangeraden om steeds waakzaam te zijn. “Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is ze dat waarschijnlijk ook. Dat neemt niet weg dat namaaksites steeds vaker ‘normale’ kortingprijzen hanteren. Daardoor lijken die prijzen voor de consument aannemelijke soldenprijzen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet

06/06/2018

Door namaakproducten verliest de Europese Unie jaarlijks 60 miljard euro omzet, of liefst 7,5% van de totale omzet in de betrokken sectoren. Dat kost binnen de EU ook bijna een half miljoen jobs.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.