Economische Inspectie moet pak meer websites blokkeren | RetailDetail

Economische Inspectie moet pak meer websites blokkeren

Economische Inspectie moet pak meer websites blokkeren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-242931838/stock-photo-liverpool-united-kingdom-june-seized-fake-designer-merchandise-on-june-in-liverpool.html?src=VOBDxrs39N_3YrE-vUyRLg-1-8

De Economische Inspectie heeft dit jaar al 1.325 websites moeten offline halen. Dat is vier keer meer dan in heel 2015, toen er slechts 328 domeinnamen werden ingetrokken. Daarbij gaat het vaak over verkopers van namaakproducten.

Populariteit misbruiken

"Er worden steeds meer domeinnamen gekaapt van websitehouders die hun domeinnaam vergeten te verlengen", zegt Chantal De Pauw, de woordvoerster van de Economische Inspectie, aan De Tijd. "Er komt dan plots een webshop met namaakgoederen te staan op de domeinnaam van een restaurant, notaris of nagelstudio. De fraudeurs misbruiken de populariteit van de vroegere website op die domeinnaam."

 

Vaak gaat het daarbij over namaakproducten die vanuit China worden verzonden. Omdat er meestal ook valse of gestolen identiteitsgegevens worden gebruikt, heeft de Economische Inspectie geen andere keuze om de domeinnaam gewoon in te trekken. De Economische Inspectie heeft wel enkel toegang tot .be- of .eu-sites. Het merendeel van de klachten gaat echter over internationale sites: die worden doorgegeven aan de bevoegde landen.

 

Voor de consument wordt het wel steeds moeilijker om die namaaksites te herkennen, want ze zien er alsmaar professioneler uit. Daarom wordt de consument aangeraden om steeds waakzaam te zijn. “Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is ze dat waarschijnlijk ook. Dat neemt niet weg dat namaaksites steeds vaker ‘normale’ kortingprijzen hanteren. Daardoor lijken die prijzen voor de consument aannemelijke soldenprijzen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Diesel opent eigen namaakwinkel

09/02/2018

Het Italiaanse modemerk Diesel heeft een ludieke manier gevonden om de strijd aan te gaan met namaakmerken. Het heeft in New York een boetiek geopend waar het zelf ‘namaak’ verkoopt onder de naam Deisel.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Back to top