Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars | RetailDetail

Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars

Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars

Uit onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van bedrijven in de e-commerce, blijkt dat tijdens het eindejaar voor 1 miljard euro online omzet is gehaald door de Belgische handelaars. Dat is ongeveer 14 procent van de totale jaaromzet.

 

Schoonheidsproducten grote verkoper

BeCommerce heeft voor zijn onderzoek de cijfers van 720 Belgische online shops bekeken. Dat is 82 procent van de totale Belgische e-commercemarkt. In de periode van 27 november tot 31 december hebben die samen een omzetcijfer gehaald van 1 miljard euro.


De meeste aankopen werden tijdens de kerstperiode gedaan, tussen 10 en 24 december, maar ook andere dagen worden steeds belangrijker. Zo waren Black Friday en Cyber Monday goed voor 93 miljoen euro omzet. In de Sinterklaasperiode werd er 62 miljoen euro uitgegeven en tijdens tweede kerstdag 41 miljoen euro.


De meest gekochte producten online waren schoonheidsproducten, die goed waren voor 33,3 procent van de omzet. Dat segment wordt op de voet gevolgd door eten en drinken (26,7 procent) en modeartikelen en accessoires (26,7 procent). Decoratie (13,3 procent) en multimedia (13,3 procent) vervolledigen de top vijf.

 

70 procent omzet naar het buitenland

In totaal gaf de Belgische consument in 2015 minstens 7,3 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is volgens BeCommerce wel een conservatieve schatting. In 2014 werd er voor 5,9 miljard euro online uitgegeven. De definitieve cijfers zullen pas in maart beschikbaar zijn.


70 procent van die omzet gaat wel naar het buitenland. "E-commerce is in België vraaggedreven gebeurd, vanuit de consument. Niet altijd aanbod-gedreven, vanuit de bedrijven", zegt Patricia Ceysens van BeCommerce aan De Redactie. "Buitenlandse spelers zagen in onze markt dus een fantastische open markt met een vraag die ze hebben beantwoord. Ze hebben vanuit het buitenland een perfect aanbod geformuleerd, en de Belg is daarvoor gevallen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.