Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars

Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars

Uit onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van bedrijven in de e-commerce, blijkt dat tijdens het eindejaar voor 1 miljard euro online omzet is gehaald door de Belgische handelaars. Dat is ongeveer 14 procent van de totale jaaromzet.

 

Schoonheidsproducten grote verkoper

BeCommerce heeft voor zijn onderzoek de cijfers van 720 Belgische online shops bekeken. Dat is 82 procent van de totale Belgische e-commercemarkt. In de periode van 27 november tot 31 december hebben die samen een omzetcijfer gehaald van 1 miljard euro.


De meeste aankopen werden tijdens de kerstperiode gedaan, tussen 10 en 24 december, maar ook andere dagen worden steeds belangrijker. Zo waren Black Friday en Cyber Monday goed voor 93 miljoen euro omzet. In de Sinterklaasperiode werd er 62 miljoen euro uitgegeven en tijdens tweede kerstdag 41 miljoen euro.


De meest gekochte producten online waren schoonheidsproducten, die goed waren voor 33,3 procent van de omzet. Dat segment wordt op de voet gevolgd door eten en drinken (26,7 procent) en modeartikelen en accessoires (26,7 procent). Decoratie (13,3 procent) en multimedia (13,3 procent) vervolledigen de top vijf.

 

70 procent omzet naar het buitenland

In totaal gaf de Belgische consument in 2015 minstens 7,3 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is volgens BeCommerce wel een conservatieve schatting. In 2014 werd er voor 5,9 miljard euro online uitgegeven. De definitieve cijfers zullen pas in maart beschikbaar zijn.


70 procent van die omzet gaat wel naar het buitenland. "E-commerce is in België vraaggedreven gebeurd, vanuit de consument. Niet altijd aanbod-gedreven, vanuit de bedrijven", zegt Patricia Ceysens van BeCommerce aan De Redactie. "Buitenlandse spelers zagen in onze markt dus een fantastische open markt met een vraag die ze hebben beantwoord. Ze hebben vanuit het buitenland een perfect aanbod geformuleerd, en de Belg is daarvoor gevallen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

EU wil internetbedrijven belasten op omzet

11/09/2017

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Back to top