Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars

Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars

Uit onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van bedrijven in de e-commerce, blijkt dat tijdens het eindejaar voor 1 miljard euro online omzet is gehaald door de Belgische handelaars. Dat is ongeveer 14 procent van de totale jaaromzet.

 

Schoonheidsproducten grote verkoper

BeCommerce heeft voor zijn onderzoek de cijfers van 720 Belgische online shops bekeken. Dat is 82 procent van de totale Belgische e-commercemarkt. In de periode van 27 november tot 31 december hebben die samen een omzetcijfer gehaald van 1 miljard euro.


De meeste aankopen werden tijdens de kerstperiode gedaan, tussen 10 en 24 december, maar ook andere dagen worden steeds belangrijker. Zo waren Black Friday en Cyber Monday goed voor 93 miljoen euro omzet. In de Sinterklaasperiode werd er 62 miljoen euro uitgegeven en tijdens tweede kerstdag 41 miljoen euro.


De meest gekochte producten online waren schoonheidsproducten, die goed waren voor 33,3 procent van de omzet. Dat segment wordt op de voet gevolgd door eten en drinken (26,7 procent) en modeartikelen en accessoires (26,7 procent). Decoratie (13,3 procent) en multimedia (13,3 procent) vervolledigen de top vijf.

 

70 procent omzet naar het buitenland

In totaal gaf de Belgische consument in 2015 minstens 7,3 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is volgens BeCommerce wel een conservatieve schatting. In 2014 werd er voor 5,9 miljard euro online uitgegeven. De definitieve cijfers zullen pas in maart beschikbaar zijn.


70 procent van die omzet gaat wel naar het buitenland. "E-commerce is in België vraaggedreven gebeurd, vanuit de consument. Niet altijd aanbod-gedreven, vanuit de bedrijven", zegt Patricia Ceysens van BeCommerce aan De Redactie. "Buitenlandse spelers zagen in onze markt dus een fantastische open markt met een vraag die ze hebben beantwoord. Ze hebben vanuit het buitenland een perfect aanbod geformuleerd, en de Belg is daarvoor gevallen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Back to top