Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars

Eindejaar goed voor 1 miljard online omzet bij Belgische handelaars

Uit onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van bedrijven in de e-commerce, blijkt dat tijdens het eindejaar voor 1 miljard euro online omzet is gehaald door de Belgische handelaars. Dat is ongeveer 14 procent van de totale jaaromzet.

 

Schoonheidsproducten grote verkoper

BeCommerce heeft voor zijn onderzoek de cijfers van 720 Belgische online shops bekeken. Dat is 82 procent van de totale Belgische e-commercemarkt. In de periode van 27 november tot 31 december hebben die samen een omzetcijfer gehaald van 1 miljard euro.


De meeste aankopen werden tijdens de kerstperiode gedaan, tussen 10 en 24 december, maar ook andere dagen worden steeds belangrijker. Zo waren Black Friday en Cyber Monday goed voor 93 miljoen euro omzet. In de Sinterklaasperiode werd er 62 miljoen euro uitgegeven en tijdens tweede kerstdag 41 miljoen euro.


De meest gekochte producten online waren schoonheidsproducten, die goed waren voor 33,3 procent van de omzet. Dat segment wordt op de voet gevolgd door eten en drinken (26,7 procent) en modeartikelen en accessoires (26,7 procent). Decoratie (13,3 procent) en multimedia (13,3 procent) vervolledigen de top vijf.

 

70 procent omzet naar het buitenland

In totaal gaf de Belgische consument in 2015 minstens 7,3 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is volgens BeCommerce wel een conservatieve schatting. In 2014 werd er voor 5,9 miljard euro online uitgegeven. De definitieve cijfers zullen pas in maart beschikbaar zijn.


70 procent van die omzet gaat wel naar het buitenland. "E-commerce is in België vraaggedreven gebeurd, vanuit de consument. Niet altijd aanbod-gedreven, vanuit de bedrijven", zegt Patricia Ceysens van BeCommerce aan De Redactie. "Buitenlandse spelers zagen in onze markt dus een fantastische open markt met een vraag die ze hebben beantwoord. Ze hebben vanuit het buitenland een perfect aanbod geformuleerd, en de Belg is daarvoor gevallen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top