El Corte Inglés steekt tandje bij qua multichannel

El Corte Inglés steekt tandje bij qua multichannel

Nadat El Corte Inglés eerder al een Europese webshop lanceerde gericht op het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk en Nederland, start Spanjes grootste warenhuisketen nu ook een Click&Collect-formule op het Iberisch schiereiland.

Click&Collect in 200 verkooppunten

Spanjaarden en Portugezen kunnen voortaan online bestellen uit het hele aanbod van El Corte Inglés en hun spullen binnen de 3 tot 10 dagen zelf afhalen in een van de 200 vestigingen die de groep in Spanje en Portugal telt.

 

Het gaat daarbij overigens niet enkel om vestigingen van El Corte Inglés zelf, maar ook om de voedingswinkels van zusterketen Supercor en Supercor Exprés. Bij die laatste komt de Click&Collect-service bovenop de al bestaande Click&Car-dienst, waarbij medewerkers onlinebestellingen van voeding, drank en huishoudspullen rechtstreeks in de auto van de klant deponeren.

 

Met het Click&Collect-initiatief stapt de Spaanse keten van warenhuizen in de voetsporen van zijn Britse en Franse concurrenten, want John Lewis en Galeries Lafyette bieden al langer een gelijkaardige dienst aan.

 

Omzet 'boosten' met e-commerce

De lancering van de nieuwe dienst past in de bredere strategie van de grootste distributeur van Spanje, met name het opdrijven van de omzet dankzij e-commerce. Met die strategie kijkt de groep sinds kort ook over de landsgrenzen heen, kwestie van de vele buitenlandse toeristen aan zich te binden die wel eens een vestiging bezoeken wanneer ze in Spanje op vakantie zijn.

 

Zo startte El Corte Inglés half maart met een inhaaloperatie door zijn tot dan toe eentalig Spaanse webshop te vertalen naar het Engels en het Frans, en die uit te rollen naar Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en ook Nederland. Levering is gratis voor een order vanaf 50 euro (anders 5,95 euro portokosten).

 

Belgen kunnen (vooralsnog) niet terecht op de Europese webshop van El Corte Inglés, maar de Spaanse webshop levert wel naar de rest van Europa. Al lopen de kosten dan wel flink op: voor producten tot 3 kg betalen klanten vlug 18 euro (voor maximum 7 stuks) en voor producten van 3 tot 15 kg zelfs 23 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top