Elke dag één "pure webplayer" erbij in ons land

Elke dag één "pure webplayer" erbij in ons land
Gedurende de eerste acht maanden van dit jaar openden 418 "pure webshops" de deuren. Dat brengt het totale aantal "pure players" in ons land intussen al op 1.907, zo blijkt uit cijfers van handelsinformatiekantoor B-Information (Euro DB).

Groei met 115% in vijf jaar tijd

De internethandel zit in de lift. En dan gaat het niet enkel om traditionele winkeliers die een webshop openen ter aanvulling op hun fysieke winkel: er komen ook steeds meer zogeheten "pure players" bij, webshops zonder broer of zus in de winkelstraat.

 

"Tussen 2008 en 2013 steeg het aantal oprichtingen van pure webshops met 115%: van 194 starters tijdens de eerste acht maanden van 2008 naar 418 in dezelfde periode dit jaar", klinkt het bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, dat de cijfers opvroeg.

 

"Online wordt meer en meer gezien als een evenwaardig verkoopkanaal, wat voor een groot stuk deze forse toename aan webshops verklaart", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Bovendien hoef je ook niet zwaar te investeren wanneer je een webwinkel opstart, iets wat bij een klassieke winkel wel het geval is."

 

"Kleinhandel moet onlinegericht denken"

De trend contrasteert sterk met de evolutie van de totale kleinhandel: de voorbije vijf jaar nam het aantal startende kleinhandelszaken af met bijna een kwart (-24%).

 

"Toch wil dat niet zeggen dat de klassieke winkels daarmee ten dode opgeschreven zijn", onderstreept het NSZ. "Zeker niet, maar ook zij zullen nog meer onlinegericht moeten worden om klanten aan te spreken. Die tendens kan je immers niet tegenhouden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top