Elke dag één "pure webplayer" erbij in ons land | RetailDetail

Elke dag één "pure webplayer" erbij in ons land

Elke dag één "pure webplayer" erbij in ons land
Gedurende de eerste acht maanden van dit jaar openden 418 "pure webshops" de deuren. Dat brengt het totale aantal "pure players" in ons land intussen al op 1.907, zo blijkt uit cijfers van handelsinformatiekantoor B-Information (Euro DB).

Groei met 115% in vijf jaar tijd

De internethandel zit in de lift. En dan gaat het niet enkel om traditionele winkeliers die een webshop openen ter aanvulling op hun fysieke winkel: er komen ook steeds meer zogeheten "pure players" bij, webshops zonder broer of zus in de winkelstraat.

 

"Tussen 2008 en 2013 steeg het aantal oprichtingen van pure webshops met 115%: van 194 starters tijdens de eerste acht maanden van 2008 naar 418 in dezelfde periode dit jaar", klinkt het bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, dat de cijfers opvroeg.

 

"Online wordt meer en meer gezien als een evenwaardig verkoopkanaal, wat voor een groot stuk deze forse toename aan webshops verklaart", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Bovendien hoef je ook niet zwaar te investeren wanneer je een webwinkel opstart, iets wat bij een klassieke winkel wel het geval is."

 

"Kleinhandel moet onlinegericht denken"

De trend contrasteert sterk met de evolutie van de totale kleinhandel: de voorbije vijf jaar nam het aantal startende kleinhandelszaken af met bijna een kwart (-24%).

 

"Toch wil dat niet zeggen dat de klassieke winkels daarmee ten dode opgeschreven zijn", onderstreept het NSZ. "Zeker niet, maar ook zij zullen nog meer onlinegericht moeten worden om klanten aan te spreken. Die tendens kan je immers niet tegenhouden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top