Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Online marktplaats Etsy, die voornamelijk vintage en ambachtelijk geproduceerde spullen aanbiedt, groeit als kool. De brutoverkoop steeg met ruim 22% en zowel het aantal actieve kopers als verkopers ging er met dubbele cijfers op vooruit.

 

Al 26,1 miljoen actieve kopers

Internetmarktplaats Etsy verkocht het voorbije kwartaal voor 669,7 miljoen dollar (net geen 600 miljoen euro) aan spullen, een stijging met 22,6% tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Een sterke prestatie, die het dankt aan een fikse stijging van het aantal actieve verkopers (+11,5% tot 1,65 miljoen) en van het aantal actieve kopers (+20,3%). Die laatsten zijn nu al met 26,1 miljoen en bezoeken de site almaar vaker via hun smartphone of tablet (van 60% naar 64%).

 

Etsy genereert nog altijd een kleine 70% van zijn omzet op zijn Amerikaanse thuismarkt. Het internationale aandeel steeg het voorbije kwartaal lichtjes (van 30,2% naar 30,7%), al wil topman Chad Dickerson internationaal wel een versnelling hoger schakelen om dat aandeel zo snel mogelijk naar 50% te brengen. De recente introductie van lokale zoekmachines in Frankrijk en Duitsland en de toevoeging van internationaal koerierbedrijf FedEx als leverancier moeten daartoe bijdragen.

 

Ook de inkomstenzijde laat mooie groeicijfers zien. De dienstverlening aan de verkopers bracht 47 miljoen dollar in het laatje (+58,1%), de marktplaats zelf leverde 37,4 miljoen dollar op (+22,8%), samen goed voor 85,3 miljoen dollar (+39,1%). Met als bijkomende goed nieuws dat de kosten ‑ hoofdzakelijk voor marketing en personeel ‑ minder snel stegen: +19,3% tot 51,6 miljoen dollar.

 

Jaarprognose opgetrokken

“Onze brutoverkoop (Gross Merchandise Sales) versnelde en we introduceerden diensten met hoge toegevoegde waarde om onze creatieve ondernemers te helpen bij hun start, groei en beheer”, zegt een tevreden CEO Chad Dickerson.

 

“In  het licht van deze sterke prestatie in de eerste jaarhelft en de verwachtingen voor de rest van  het jaar” verhoogt het management daarom de vooruitzichten voor het hele jaar. Etsy rekent nu op een groei van de brutoverkoop met 15 tot 17% en een inkomstengroei van 25 tot 28%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.