Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Online marktplaats Etsy, die voornamelijk vintage en ambachtelijk geproduceerde spullen aanbiedt, groeit als kool. De brutoverkoop steeg met ruim 22% en zowel het aantal actieve kopers als verkopers ging er met dubbele cijfers op vooruit.

 

Al 26,1 miljoen actieve kopers

Internetmarktplaats Etsy verkocht het voorbije kwartaal voor 669,7 miljoen dollar (net geen 600 miljoen euro) aan spullen, een stijging met 22,6% tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Een sterke prestatie, die het dankt aan een fikse stijging van het aantal actieve verkopers (+11,5% tot 1,65 miljoen) en van het aantal actieve kopers (+20,3%). Die laatsten zijn nu al met 26,1 miljoen en bezoeken de site almaar vaker via hun smartphone of tablet (van 60% naar 64%).

 

Etsy genereert nog altijd een kleine 70% van zijn omzet op zijn Amerikaanse thuismarkt. Het internationale aandeel steeg het voorbije kwartaal lichtjes (van 30,2% naar 30,7%), al wil topman Chad Dickerson internationaal wel een versnelling hoger schakelen om dat aandeel zo snel mogelijk naar 50% te brengen. De recente introductie van lokale zoekmachines in Frankrijk en Duitsland en de toevoeging van internationaal koerierbedrijf FedEx als leverancier moeten daartoe bijdragen.

 

Ook de inkomstenzijde laat mooie groeicijfers zien. De dienstverlening aan de verkopers bracht 47 miljoen dollar in het laatje (+58,1%), de marktplaats zelf leverde 37,4 miljoen dollar op (+22,8%), samen goed voor 85,3 miljoen dollar (+39,1%). Met als bijkomende goed nieuws dat de kosten ‑ hoofdzakelijk voor marketing en personeel ‑ minder snel stegen: +19,3% tot 51,6 miljoen dollar.

 

Jaarprognose opgetrokken

“Onze brutoverkoop (Gross Merchandise Sales) versnelde en we introduceerden diensten met hoge toegevoegde waarde om onze creatieve ondernemers te helpen bij hun start, groei en beheer”, zegt een tevreden CEO Chad Dickerson.

 

“In  het licht van deze sterke prestatie in de eerste jaarhelft en de verwachtingen voor de rest van  het jaar” verhoogt het management daarom de vooruitzichten voor het hele jaar. Etsy rekent nu op een groei van de brutoverkoop met 15 tot 17% en een inkomstengroei van 25 tot 28%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top