Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Online marktplaats Etsy, die voornamelijk vintage en ambachtelijk geproduceerde spullen aanbiedt, groeit als kool. De brutoverkoop steeg met ruim 22% en zowel het aantal actieve kopers als verkopers ging er met dubbele cijfers op vooruit.

 

Al 26,1 miljoen actieve kopers

Internetmarktplaats Etsy verkocht het voorbije kwartaal voor 669,7 miljoen dollar (net geen 600 miljoen euro) aan spullen, een stijging met 22,6% tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Een sterke prestatie, die het dankt aan een fikse stijging van het aantal actieve verkopers (+11,5% tot 1,65 miljoen) en van het aantal actieve kopers (+20,3%). Die laatsten zijn nu al met 26,1 miljoen en bezoeken de site almaar vaker via hun smartphone of tablet (van 60% naar 64%).

 

Etsy genereert nog altijd een kleine 70% van zijn omzet op zijn Amerikaanse thuismarkt. Het internationale aandeel steeg het voorbije kwartaal lichtjes (van 30,2% naar 30,7%), al wil topman Chad Dickerson internationaal wel een versnelling hoger schakelen om dat aandeel zo snel mogelijk naar 50% te brengen. De recente introductie van lokale zoekmachines in Frankrijk en Duitsland en de toevoeging van internationaal koerierbedrijf FedEx als leverancier moeten daartoe bijdragen.

 

Ook de inkomstenzijde laat mooie groeicijfers zien. De dienstverlening aan de verkopers bracht 47 miljoen dollar in het laatje (+58,1%), de marktplaats zelf leverde 37,4 miljoen dollar op (+22,8%), samen goed voor 85,3 miljoen dollar (+39,1%). Met als bijkomende goed nieuws dat de kosten ‑ hoofdzakelijk voor marketing en personeel ‑ minder snel stegen: +19,3% tot 51,6 miljoen dollar.

 

Jaarprognose opgetrokken

“Onze brutoverkoop (Gross Merchandise Sales) versnelde en we introduceerden diensten met hoge toegevoegde waarde om onze creatieve ondernemers te helpen bij hun start, groei en beheer”, zegt een tevreden CEO Chad Dickerson.

 

“In  het licht van deze sterke prestatie in de eerste jaarhelft en de verwachtingen voor de rest van  het jaar” verhoogt het management daarom de vooruitzichten voor het hele jaar. Etsy rekent nu op een groei van de brutoverkoop met 15 tot 17% en een inkomstengroei van 25 tot 28%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top