EU: “Luxemburg gaf Amazon oneerlijke voordelen” | RetailDetail

EU: “Luxemburg gaf Amazon oneerlijke voordelen”

EU: “Luxemburg gaf Amazon oneerlijke voordelen”

Een rapport van de Europese Commissie stelt dat een overeenkomst tussen de Amerikaanse retailer Amazon en Luxemburg het bedrijf oneerlijke voordelen gaf. De deal tussen de twee partijen zou dan ook deels cosmetisch geweest zijn.

Snelle beslissing

De Luxemburgse staat deed er in 2003 slechts 2 weken over om de overeenkomst met Amazon te analyseren en te ondertekenen. Dat is veel sneller dan wat normaal het geval is in dergelijke kwesties. De Europese Commissie vraagt zich dan ook af of een andere, onafhankelijke partij de deal onder normale marktomstandigheden had aanvaard, zoals Luxemburg nu wel deed.


De overeenkomst draait rond LuxOpCo, het Europese hoofdkantoor van Amazon dat tevens alle Europese websites uitbaat. In 2013 was de netto-omzet van dat bedrijf 13,6 miljard euro, ongeveer een vijfde van de totale omzet van Amazon. Door allerhande maatregelen betaalt Amazon amper belastingen op die inkomsten en het zou daarbij geholpen zijn door Luxemburg.

 

In het rapport van de commissie wordt voorlopig geoordeeld dat de overeenkomst valt onder onwettige staatssteun. Het onderzoekt momenteel ook nog deals van Fiat in Luxemburg, Apple in Ierland en Starbucks in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.