EU: “Luxemburg gaf Amazon oneerlijke voordelen”

EU: “Luxemburg gaf Amazon oneerlijke voordelen”

Een rapport van de Europese Commissie stelt dat een overeenkomst tussen de Amerikaanse retailer Amazon en Luxemburg het bedrijf oneerlijke voordelen gaf. De deal tussen de twee partijen zou dan ook deels cosmetisch geweest zijn.

Snelle beslissing

De Luxemburgse staat deed er in 2003 slechts 2 weken over om de overeenkomst met Amazon te analyseren en te ondertekenen. Dat is veel sneller dan wat normaal het geval is in dergelijke kwesties. De Europese Commissie vraagt zich dan ook af of een andere, onafhankelijke partij de deal onder normale marktomstandigheden had aanvaard, zoals Luxemburg nu wel deed.


De overeenkomst draait rond LuxOpCo, het Europese hoofdkantoor van Amazon dat tevens alle Europese websites uitbaat. In 2013 was de netto-omzet van dat bedrijf 13,6 miljard euro, ongeveer een vijfde van de totale omzet van Amazon. Door allerhande maatregelen betaalt Amazon amper belastingen op die inkomsten en het zou daarbij geholpen zijn door Luxemburg.

 

In het rapport van de commissie wordt voorlopig geoordeeld dat de overeenkomst valt onder onwettige staatssteun. Het onderzoekt momenteel ook nog deals van Fiat in Luxemburg, Apple in Ierland en Starbucks in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top