EU wil regelgeving rond cookies verstrengen | RetailDetail

EU wil regelgeving rond cookies verstrengen

EU wil regelgeving rond cookies verstrengen

Momenteel krijgen gebruikers steevast de melding dat ze cookies kunnen aanvaarden wanneer ze een website voor het eerst bezoeken. De Europese Commissie wil die echter weg in de toekomst. Zij wil dat browsers cookies standaard tegenhouden.

 

Minder relevante advertenties

Als het van Europa afhangt, dan gaat de wet rond cookies binnenkort nog een stapje verder, want het wil ervoor zorgen dat browsers standaard tracking cookies van derde partijen gaan blokkeren. In de reclamebranche klinkt het al dat dit geen goed idee is.

 

De nieuwe regelgeving zal er immers niet voor zorgen dat er minder reclame te zien is, maar wel dat die minder relevant wordt. "Als ik dan toch naar reclame kijk, wil ik liever een advertentie voor scheermesjes voor mannen dan voor vrouwen zien”, zegt Jeroen Verkroost, directeur van reclamebrancheorganisatie IAB Nederland aan RTL Z.

 

Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom juicht de strengere regelgeving net toe. "We vinden het belangrijk dat mensen de middelen krijgen om hun wensen te uiten en eventueel op een technische manier af te dwingen", zegt David Korteweg van de organisatie.

 

Het uiteindelijk voorstel voor de nieuwe regelgeving wordt op 11 januari verwacht en gaat mogelijk vanaf 2018 in werking.

 

Huidige regels pas sinds 2012

Cookies zijn al langer een gespreksonderwerp binnen de Europese Unie. De tijdelijke bestanden worden gebruikt door websites, om een aantal gegevens op te slaan, waarbij terugkerende bezoekers de website bijvoorbeeld onmiddellijk in de juiste taal te zien krijgen. Daarnaast gebruiken advertentiebedrijven ze ook om gebruikers op het internet te volgen.

 

Dankzij die cookies kunnen advertenties relevanter gemaakt worden, maar er rijzen ook meteen enkele vragen rond de privacy van de internetgebruiker. Daarom werd in 2012 een nieuwe Europese regelgeving doorgevoerd, waarbij websites steevast moeten melden dat ze gebruik maken van cookies en gebruikers de optie hebben om die af te wijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.