Europa op één na belangrijkste continent voor e-commerce

Europa op één na belangrijkste continent voor e-commerce

Van alle 7,2 miljard mensen op deze aardbol kopen er bijna 1,2 miljard online, die in 2013 circa 1.173,5 miljard euro spendeerden op B2C-webshops. Ruim een derde van die astronomische som wordt in Europa uitgegeven.

Europa groter dan Noord-Amerika

Met een omzet van 363,1 miljard euro bleef de Europese B2C-internethandel in 2013 nipt de Noord-Amerikaanse voor (333,5 miljard euro). Enkel Azië is nog belangrijker, met een omzet van alles samen 406,1 miljard euro. Dat blijkt uit een lijvig rapport waarin Ecommerce Europe alle cijfers over de Europese e-commerce voor het jaar 2013 verzamelt.

 

De Verenigde Staten blijven wel veruit het belangrijkste e-commerceland ter wereld, met een omzet van 315,4 miljard euro. China en het Verenigd Koninkrijk staan eveneens op het podium, met respectievelijk 247,3 en 107,1 miljard euro omzet. Die drie landen vertegenwoordigen liefst 57% van de totale e-commercehandel wereldwijd. Japan, Duitsland, Frankrijk, Australië, Canada, Rusland en Zuid-Korea vervolledigen de mondiale top-10.

 

Europese e-commerce +16,3% in 2013

Van de 816 miljoen Europeanen hebben er 565 miljoen toegang tot het internet en kopen er al 264 miljoen online. Al die mensen kochten vorig jaar voor zo'n 363,1 miljard euro aan goederen en diensten online, een groei van liefst 16,3%.

 

Binnen Europa nemen drie landen meer dan de helft van de totale e-commerceomzet voor hun rekening: het Verenigd Koninkrijk (107,2 miljard euro), Duitsland (63,4 miljard euro) en Frankrijk (51,1 miljard). Samen is het trio goed voor 61% van de Europese e-commercemarkt.

 

Oost-Europa snelste groeier

Van de 161 miljoen mensen in de regio West-Europa (het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Nederland en België) hebben er 142 miljoen toegang tot het internet en kopen er al 95 miljoen online. Na de Britten en de Fransen, die samen met de Duitsers de Europese top-3 uitmaken, zijn de Nederlanders de meest overtuigde e-shoppers met 10,58 miljard euro. België is vijfde, met een verkoop van 3,82 miljard euro. Gemiddeld gaf de West-Europese e-shopper 1.864 euro uit in 2013.

 

In Centraal-Europa is Duitsland logischerwijs met voorsprong primus in e-commerce. Met een omzet van 63,4 miljard euro tekenen de Duitsers voor tweederde van de totale online omzet van de hele regio. Oostenrijk en Zwitserland volgen op twee en drie (net boven de tien miljard euro), elk dubbel zo veel dus als Polen (5,2 miljard euro). Verderop volgen Tsjechië (2,16 miljard) en Hongarije (0,8 miljard). Slovakije en Slovenië zijn nog compleet onontgonnen terrein.

 

Zuid-Europa blijft een zorgenkind, al knaagt de regio aan zijn achterstand met een mooie groei van 19% in 2013. De twee lokale grootmachten Spanje en Italië zorgen voor meer dan 50% van de omzet in deze regio (respectievelijk 14,4 miljard en 11,3 miljard van de alles samen 41 miljard), voor Turkije (8,93 miljard), Griekenland (3,2 miljard) en Portugal (2,6 miljard). Kroatië, Cyprus en Malta komen er niet of nauwelijks aan te pas. Het moet gezegd dat in het zuiden van Europa, waar slechts 65% van de alles samen 212 miljoen inwoners toegang heeft tot internet, maar 48 miljoen consumenten online kopen.

 

Met 32 miljoen inwoners, van wie er 29 miljoen internettoegang hebben en 19 miljoen online kopen, is Noord-Europa de kleinste van de vijf onderzochte regio's. Met een gemiddeld aankoopbedrag van 1.926 euro ligt de omzet per shopper wel nergens zo hoog als in het Hoge Noorden. De Zweden en de Denen voeren het klassement aan met respectievelijk 8,62 miljard en 8,37 miljard euro omzet online. Dan volgen de Noren met 7,6 miljard en de Finnen met 6,5 miljard euro. Litouwen, IJsland, Letland en Estland zijn qua internetverkoop verwaarloosbaar.

 

De laatste van de vijf Europese regio's, Oost-Europa, mag dan al 248 miljoen inwoners tellen, nauwelijks 34 miljoen van hen kopen al eens online. De internetpenetratie van 54,4% - de laagste van heel Europa - zit daar voor veel tussen. Ter vergelijking: in West- en Noord-Europa bedraagt de internetpenetratie 88%. Bijna de gehele omzet van (15,5 van de 19,3 miljard euro, +47% tegenover 2012) komt uit Rusland, terwijl Oekraïne en Roemenië het met 1,85 en 1,04 miljard euro omzet moeten doen. De andere landen van de regio zijn het vermelden niet waard.

 

 

Het volledige rapport en meer gedetailleerde rapporten per regio zijn hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top