Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op
Shutterstock

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

 

Aankoop op buitenlandse website nog niet ingeburgerd

De eengemaakte Europese markt is alleszins nog geen realiteit in de digitale economie. Zo kocht in 2014 al 44% van de bevolking iets online, maar slechts 15% deed dat op een buitenlandse website.

 

Wie op een buitenlandse website iets wil kopen, komt ook vaak van een kale reis terug. Zo weigeren heel wat online retailers te leveren in het buitenland. Een onderzoek van de Europese Commissie leert dat slechts 37% van alle webwinkels dit doet. En als dat wel kan, vormen hoge transportkosten vaak een rem.

 

Wie echter fysiek naar een buitenlandse winkel gaat, heeft al die problemen niet. Hij koopt en betaalt zijn product net als een lokale consument. Dus zou dit ook zo moeten kunnen voor digitaal gekochte goederen en diensten, vindt de Europese Commissie.

 

Rem op geoblocking

De Europese Commissie wil dan ook de geoblocking aanpakken. Dat is de praktijk waarbij consumenten die vanuit het buitenland op een website komen geen toegang krijgen tot de verkoopmodule.

 

De geoblocking wordt grotendeels verboden als de Commissie haar zin krijgt. Handelaars zullen hun website niet meer mogen blokkeren voor bezoekers uit andere Europese lidstaten. Ze zullen die consumenten evenmin nog automatisch mogen doorsturen naar zijn de webwinkel van hun thuisland. En er zullen geen verschillende betalingsvoorwaarden mogen gelden voor ingezetenen dan voor andere kopers uit de Europese Unie.

 

Toch is het verbod op blokkering niet algemeen. Zo zou ze overeind kunnen blijven als lokale reglementen dit noodzakelijk maken, bijvoorbeeld bij de verkoop van alcoholische dranken. Ook zijn er soepelere regels voor kleine aanbieders.

 

De geoblocking houdt overigens niet in dat elke webwinkel verplicht wordt om te leveren in het buitenland. Het volstaat dat een inwoner uit een andere Europese lidstaten dezelfde mogelijkheden krijgt als een lokale ingezetene. Zo zullen Belgen die iets kopen op een Duitse website zelf een transport moeten organiseren of een lokaal Duits adres opgeven als de Duitse webwinkel niet levert in het buitenland.

 

Toezicht op de transportkosten

Een tweede belemmering die de Europese Commissie wil opruimen, is die van de hoge afleveringskosten bij grensoverschrijdende verzending. Momenteel zijn die vaak tot vijf keer zo hoog als voor een binnenlandse bezorging zonder dat er een duidelijk verband lijkt met de echte kosten.

 

De Commissie hoopt op een zelfregulering. Om de concurrentie en de transparantie te verhogen, zullen bezorgers van pakjes die een bepaalde omvang bereiken hun tarieven ook moeten overmaken aan de nationale toezichthouder. Verder zullen derden toegang moeten krijgen tot de diensten van de lokale universele dienstverlener voor het vervolledigen van het transport.

 

Als die aanpak niet tot resultaten leidt, wil de Commissie in 2019 bijkomende maatregelen kunnen treffen.

 

Zekerheid voor de consument

Ten slotte wil de Europese Commissie ook dat de consument een sterker juridisch verweer heeft als iets fout loopt. Nu twijfelen veel Europeanen nog over een aankoop in het buitenland omdat ze hun rechten niet kennen of omdat ze denken dat die moeilijk te handhaven zijn.

 

Zo zullen de lokale hoeders van de consumentenrechten beter worden gewapend om websites waarop oplichtingspraktijken staan sneller te sluiten, om gegevens op te vragen van de domeinbeheerders en zo de identiteit van de verantwoordelijke handelaar te kunnen achterhalen en om te kijken of de voorwaarden op de website conform de wetgeving zijn.

 

Het voorstel van de Europese Commissie moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en door de Raad van Ministers. De Commissie heeft aangedrongen op een snelle behandeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel en bpost: het clickt!

23/01/2017

Op 2 februari e.k. wordt op het Omnichannel Congres van RetailDetail de bpost omnichannel award uitgereikt. Thierry Moubax, VP Marketing voor de businessunit Parcels & Logistics Europe van bpost, legt uit waarom we zijn bedrijf in één adem met die prijs vernoemen.

Goed retourneerbeleid zorgt voor meer aankopen

23/01/2017

Volgens het proefschrift van Alec Minnema, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, zorgt een retourneerbeleid waarbij klanten hun producten gratis mogen terugsturen voor meer aankopen. Ook een langere bedenktijd heeft een positieve invloed.

Nu ook virtuele Dash-knoppen op Amazon

20/01/2017

Amazon heeft Amazon Dash, de gadgets waarmee klanten met één druk op de knop een bepaald product kunnen bestellen, nu ook in virtuele vorm naar zijn website gebracht. Amazon doet voorstellen, maar klanten kunnen ook zelf versies toevoegen.

Vente-Exclusive.com start samenwerking met Delhaize

19/01/2017

Vente-Exclusive.com heeft voor het eerste een samenwerking afgesloten met een Belgische supermarkt. Het gaat een waardebon van 100 euro voor de online shop van Delhaize verkopen aan 80 euro.

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

19/01/2017

De Chinese online reus Alibaba heeft een nieuwe samenwerking op poten gezet met een aantal grote merken, zoals Swarovski, Louis Vuitton en Samsung, in een poging om de verkoop van namaak tegen te gaan.

Kwartaalomzet Zalando voor het eerst boven 1 miljard euro

17/01/2017

In het vierde kwartaal heeft de Duitse online shop Zalando een omzet gehaald tussen 1,086 en 1,094 miljard euro. Dat is een groei van ongeveer 25% en meteen de eerste keer dat de kwartaalomzet boven één miljard euro stijgt.

Back to top