Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen

Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen

Met de start van het platform voor Online Despute Resolution van de Europese Unie is er nu een centraal online loket waar internationale geschillen rond webaankopen kunnen worden beslecht.

 

Gerechtelijke stappen vermijden

Met het platform wil de Europese Unie alle klachten over online aankopen in Europa goedkoop, uniform en snel oplossen. Daarbij wordt alles zonder rechter geregeld. Europa gelooft dat het platform ervoor zal zorgen dat e-commerce over de grenzen heen eenvoudiger wordt, omdat de drempel voor het oplossen van klachten nu verlaagd is.

 

Zowel consumenten als bedrijven kunnen op de site van het platform terecht om een probleem aan te klagen. Ze zullen daarbij steeds geholpen worden in hun eigen taal. De geschillen zullen vervolgens binnen de 90 dagen opgelost worden door het nationale geschillenorgaan van de klager. Dat schrijft Twinkle.

 

Een klacht via Online Despute Resolution sluit gerechtelijke stappen in een later stadium niet uit, zou het zo zijn dat de twee partijen niet tot een overeenkomst kunnen komen. Webwinkels zijn voortaan verplicht om op hun website te verwijzen naar het nieuwe platform.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Zo kunnen e-tailers Amazon Prime toch verslaan

13/11/2017

Volgens marktonderzoeker SmarterHQ is de band die consumenten hebben met Amazon Prime flinterdun en zouden ze hun abonnement snel achterwege laten als de voordelen te klein worden. Dat moet perspectieven openen voor concurrenten...

Back to top