Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen | RetailDetail

Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen

Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen

Met de start van het platform voor Online Despute Resolution van de Europese Unie is er nu een centraal online loket waar internationale geschillen rond webaankopen kunnen worden beslecht.

 

Gerechtelijke stappen vermijden

Met het platform wil de Europese Unie alle klachten over online aankopen in Europa goedkoop, uniform en snel oplossen. Daarbij wordt alles zonder rechter geregeld. Europa gelooft dat het platform ervoor zal zorgen dat e-commerce over de grenzen heen eenvoudiger wordt, omdat de drempel voor het oplossen van klachten nu verlaagd is.

 

Zowel consumenten als bedrijven kunnen op de site van het platform terecht om een probleem aan te klagen. Ze zullen daarbij steeds geholpen worden in hun eigen taal. De geschillen zullen vervolgens binnen de 90 dagen opgelost worden door het nationale geschillenorgaan van de klager. Dat schrijft Twinkle.

 

Een klacht via Online Despute Resolution sluit gerechtelijke stappen in een later stadium niet uit, zou het zo zijn dat de twee partijen niet tot een overeenkomst kunnen komen. Webwinkels zijn voortaan verplicht om op hun website te verwijzen naar het nieuwe platform.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.