Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen | RetailDetail

Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen

Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen

Met de start van het platform voor Online Despute Resolution van de Europese Unie is er nu een centraal online loket waar internationale geschillen rond webaankopen kunnen worden beslecht.

 

Gerechtelijke stappen vermijden

Met het platform wil de Europese Unie alle klachten over online aankopen in Europa goedkoop, uniform en snel oplossen. Daarbij wordt alles zonder rechter geregeld. Europa gelooft dat het platform ervoor zal zorgen dat e-commerce over de grenzen heen eenvoudiger wordt, omdat de drempel voor het oplossen van klachten nu verlaagd is.

 

Zowel consumenten als bedrijven kunnen op de site van het platform terecht om een probleem aan te klagen. Ze zullen daarbij steeds geholpen worden in hun eigen taal. De geschillen zullen vervolgens binnen de 90 dagen opgelost worden door het nationale geschillenorgaan van de klager. Dat schrijft Twinkle.

 

Een klacht via Online Despute Resolution sluit gerechtelijke stappen in een later stadium niet uit, zou het zo zijn dat de twee partijen niet tot een overeenkomst kunnen komen. Webwinkels zijn voortaan verplicht om op hun website te verwijzen naar het nieuwe platform.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.