Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen

Europese Unie opent platform voor disputen rond online aankopen

Met de start van het platform voor Online Despute Resolution van de Europese Unie is er nu een centraal online loket waar internationale geschillen rond webaankopen kunnen worden beslecht.

 

Gerechtelijke stappen vermijden

Met het platform wil de Europese Unie alle klachten over online aankopen in Europa goedkoop, uniform en snel oplossen. Daarbij wordt alles zonder rechter geregeld. Europa gelooft dat het platform ervoor zal zorgen dat e-commerce over de grenzen heen eenvoudiger wordt, omdat de drempel voor het oplossen van klachten nu verlaagd is.

 

Zowel consumenten als bedrijven kunnen op de site van het platform terecht om een probleem aan te klagen. Ze zullen daarbij steeds geholpen worden in hun eigen taal. De geschillen zullen vervolgens binnen de 90 dagen opgelost worden door het nationale geschillenorgaan van de klager. Dat schrijft Twinkle.

 

Een klacht via Online Despute Resolution sluit gerechtelijke stappen in een later stadium niet uit, zou het zo zijn dat de twee partijen niet tot een overeenkomst kunnen komen. Webwinkels zijn voortaan verplicht om op hun website te verwijzen naar het nieuwe platform.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Oprichter fonQ stopt als CEO

09/01/2018

Joost Wels, huidig CEO en tevens medeoprichter van online warenhuis fonQ, heeft besloten om na twaalf jaar zijn functie als CEO neer te leggen. Michel Schaeffer is tijdelijk zijn vervanger.

Back to top