Flinke winstgroei voor JD.com | RetailDetail

Flinke winstgroei voor JD.com

Flinke winstgroei voor JD.com
Shutterstock

De Chinese online retailer JD.com is in 2017 opnieuw sterk gegroeid: de omzet ging er bijna met de helft op vooruit en er was opnieuw sprake van winst. Ook voor het eerste kwartaal van 2018 verwacht het opnieuw een groei van meer dan 30%.

 

Hogere kosten drukken winst niet

De omzet van JD.com kwam in 2017 uit op 362,3 miljard yuan (46,4 miljard euro): goed voor een groei van 40,3% ten opzichte van een jaar eerder. Bij de directe verkoop aan consumenten was er sprake van een opmars van 39,5%, terwijl de andere diensten van JD.com met 49,9% groeiden.

 

Die sterke groei zorgde er ook wel voor dat de kosten bij JD.com flink de hoogte in schoten: zo gaf het bedrijf 39,4% meer uit aan logistiek en 46,9% meer aan marketing. Ondanks die hogere kosten wist JD.com in 2017 wel winst te maken, in tegenstelling tot een jaar eerder. In 2016 was er nog sprake van een verlies van 2 miljard yuan, terwijl in 2017 een nettowinst werd geboekt van 116,8 miljard yuan (15 miljard euro).

 

“Onze ongeëvenaarde online winkelervaring blijft de Chinese e-commerce hervormen en consumenten overtuigen, wat zorgt voor sterke groei in 2017”, zegt CEO Richard Liu. “Als we vooruitkijken dan blijven we gefocust op het gebruik van technologie, AI en big data om e-commerce te revolutioneren, terwijl we onze huidige infrastructuur blijven inzetten om onze partners te versterken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

07/06/2018

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”