Geen betaalde recensies meer op Kieskeurig.nl | RetailDetail

Geen betaalde recensies meer op Kieskeurig.nl

Geen betaalde recensies meer op Kieskeurig.nl

Sinds begin dit jaar staat Kieskeurig.nl geen recensies meer toe waarvoor de schrijvers werden vergoed. Zo wil het de reviews op de website betrouwbaarder maken. Kieskeurig.nl zegt al jaren te weten dat schrijvers worden beloond voor hun recensies.

Reactie op onderzoek ACM

Kieskeurig.nl geeft aan dat het al jaren weet heeft van recensies waarbij de schrijvers op een bepaalde manier vergoed worden en het heeft nu besloten om die te weren, omdat ze op ‘gekleurd’ kunnen zijn.

 

“De betrouwbaarheid van de reviews staat bij ons hoog in het vaandel. We controleren iedere review en doen steekproeven, zodat wij zo goed mogelijk kunnen waarborgen dat de reviews ook daadwerkelijk door echte consumenten en met de juiste beweegredenen zijn geschreven”, zegt Janneke ten Dam, manager content en marketing bij Kieskeurig.nl.

 

De beslissing van Kieskeurig.nl is mogelijk al een reactie op het onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt, die onderzoekt hoe betrouwbaar online aanbevelingen en beoordelingen zijn. De resultaten van dat onderzoek worden de komende weken of maanden verwacht.

 

Ook in het buitenland wordt al lang geworsteld met het probleem rond betaalde recensies. Zo werden al heel wat bedrijven betrapt die tegen betaling niet-bestaande consumenten een beoordelingen laten plaatsen van een product op een website. Onder andere Amazon verstrengde daarom al de regels rond klantenbeoordelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.