Gisteren drukste dag ooit voor e-commerce in Benelux | RetailDetail

Gisteren drukste dag ooit voor e-commerce in Benelux

Gisteren drukste dag ooit voor e-commerce in Benelux

Zowel bij bol.com als bij Coolblue was 19 december de drukste dag ooit. Bij bol.com was het vooral het extra aantal klanten uit België dat ervoor zorgde dat er meer verkocht werd bij de webwinkel dan ooit tevoren.

Maandag voor Kerstmis drukste dag

De week voor Kerstmis is sowieso één van drukste periodes, zowel online als offline, maar steeds meer klanten blijken dus hun cadeautjes online te kopen. Voor webshops is de maandag voor Kerstmis traditioneel de drukste dag van het jaar: dan rest er immers nog voldoende tijd om het pakje thuis geleverd te krijgen en onder de kerstboom te leggen.

 

“Coolblue groeit sowieso al als kool, maar deze week is dit extreem. Er worden zo’n 360 werkkrachten in de magazijnen ingezet om alles op tijd buiten te krijgen. Voor 23.59 uur besteld, is morgen immers gratis in huis. We doen er dan ook alles aan om deze belofte waar te maken”, aldus Matthias De Clercq, manager van Coolblue België.

 

Bij bol.com en Coolblue, allebei van Nederlandse oorsprong, winkelen ook steeds meer Belgische klanten. Zo groeide het aantal Belgische klanten bij bol.com dit jaar met 300.000 naar een totaal van 1,3 miljoen klanten.

 

E-commerce maakt groeispurt in België

“Steeds meer Belgische consumenten weten ons te vinden voor hun kerstinkopen; nog nooit ontvingen we zoveel bestellingen uit België”, bevestigt Kiki Lauwers, directeur België bij bol.com. “Belgen geraken meer en meer vertrouwd met online winkelen en e-commerce maakt in België een groeispurt. Dat merken we nu meer dan ooit.”

 

Het drukste moment voor de webshops bevindt zich tussen 21u en 22u: “Dan zijn de fysieke winkels gesloten. Meer zelfs: in de meeste winkelstraten sluiten de winkels al om 18u. Niet handig voor werkende mensen die ultiem op zoek willen naar cadeautjes! Dan is online een oplossing”, aldus Jorg Snoeck van RetailDetail.

 

Goed voor het milieu

Volgens retailexpert Gino Van Ossel is het bovendien goed voor het milieu dat we meer pakjes online beginnen te kopen. “Het is alsof je pakje de bus neemt. In plaats van dat we elk apart met de auto pakjes gaan halen, brengt één bestelwagen heel veel pakjes tot bij de mensen thuis. Het zijn dus minder gereden kilometers, niet meer”, zegt hij aan het VRT Nieuws. Buiten de piekperiodes geldt dat in België wel minder, want dan moeten koeriers nog te vaak grote afstanden afleggen tussen twee leveringen.

 

Voor fysieke winkels ligt het piekmoment overigens net iets later: daar zijn de drukste dagen steevast het laatste weekend voor Kerstmis. Dit jaar wordt verwacht dat vrijdag 23 december of zaterdag 24 december de drukste dag van het jaar wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.