Goed retourneerbeleid zorgt voor meer aankopen | RetailDetail

Goed retourneerbeleid zorgt voor meer aankopen

Goed retourneerbeleid zorgt voor meer aankopen

Volgens het proefschrift van Alec Minnema, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, zorgt een retourneerbeleid waarbij klanten hun producten gratis mogen terugsturen voor meer aankopen. Ook een langere bedenktijd heeft een positieve invloed.

Minder risico

Minnema onderzocht hoe webwinkels het terugsturen kunnen beheersen en beïnvloeden, om zo hun winstgevendheid te versterken. Hij kwam daarbij tot de conclusie dat een retourneerbeleid zonder retourneerkosten en aanvullende voorwaarden tot meer aankopen leidt. Klanten zouden immers meer kopen bij webwinkels waar ze minder risico ervaren.

 

Als ze tevreden zijn over het retourneerproces, gaan ze dus sneller opnieuw in die webwinkel kopen, omdat ze weinig problemen verwachten moesten ze toch niet tevreden zijn over het product. Bovendien raden ze die winkel ook vaker aan bij vrienden en familie.

 

 Daarnaast stelt Minnema vast dat het terugsturen van producten een gewoonte is bij de consument. Sommige klanten zullen daardoor vaak iets terugsturen, terwijl anderen nooit iets retourneren.

 

In een eerder onderzoek kwam Minnema ook al tot de conclusie dat te positieve reviews er voor zorgen dat producten vaker worden teruggestuurd, omdat ze zo nooit kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.