Google krijgt recordboete van Europa | RetailDetail

Google krijgt recordboete van Europa

Google krijgt recordboete van Europa
Shutterstock

Google heeft van de Europese Commissie een boete gekregen van maar liefst 2,42 miljard euro, omdat het zijn marktpositie misbruikt zou hebben om eigen producten prominenter in beeld te brengen bij de zoekresultaten.

Dominantie misbruikt

De hele zaak tussen Google en de Europese Commissie draait rond Google Shopping. Daar staan de producten van Google zelf steevast bovenaan en dus hebben de concurrenten volgens Europa te weinig middelen om hun producten te tonen aan mensen die online op zoek gaan.

 

“Google heeft al heel wat innovatieve producten en services ontwikkeld die een verschil hebben gemaakt in ons leven. Dat is een goede zaak. Maar de strategie van Google bij zijn shoppingservice was niet enkel gestoeld op het aantrekken van klanten door hun producten beter te maken dan die van de concurrentie. In plaats daarvan misbruikte Google zijn dominantie als een zoekmachine door de eigen shoppingservice te promoten in de zoekresultaten en die van concurrenten te onderdrukken”, aldus Europees Commissaris van Mededinging Margrethe Vestager.

 

Recordboete

Bij Google zijn ze het echter niet eens met die stelling en zeggen ze enkel te doen wat wordt gevraagd door de consument. "Als je online winkelt, wil je snel en gemakkelijk de producten vinden die je zoekt. En adverteerders willen dezelfde producten promoten. Daarom toont Google deze advertenties”, zegt Google in een reactie op de uitspraak.

 

Het technologiebedrijf heeft nog niet aangegeven of het in beroep gaat tegen de uitspraak, omdat het eerst de beslissing van de Europese Commissie wil bestuderen. Pas daarna wordt er mogelijk beroep aangetekend.

 

Het onderzoek naar Google werd zeven jaar geleden al opgestart en de boete van 2,42 miljard euro is een absoluut record voor de Europese Commissie. Bovendien is het niet het enige onderzoek naar Google dat momenteel bij Europa op tafel ligt en volgen er dus mogelijk nog boetes. Toch krijgt de Commissie ook kritiek te slikken vanwege het harde optreden tegen bedrijven als Facebook, Google en Apple. Volgens criticasters ruikt het immers allemaal nogal fel naar protectionisme.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Deze sprekers treden aan op het RetailDetail Omnichannel Congress

12/02/2018

Met Jan Huysmans (Bol.com), Hans Carpels (Euronics International), Matthias De Clercq (Coolblue), Lionel Soccal (Google), Carole Lamarque (Duval Union) en Thierry Moubax (Bpost) voegt RetailDetail enkele boeiende namen toe aan het programma.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top