Google krijgt recordboete van Europa

Google krijgt recordboete van Europa

Google heeft van de Europese Commissie een boete gekregen van maar liefst 2,42 miljard euro, omdat het zijn marktpositie misbruikt zou hebben om eigen producten prominenter in beeld te brengen bij de zoekresultaten.

Dominantie misbruikt

De hele zaak tussen Google en de Europese Commissie draait rond Google Shopping. Daar staan de producten van Google zelf steevast bovenaan en dus hebben de concurrenten volgens Europa te weinig middelen om hun producten te tonen aan mensen die online op zoek gaan.

 

“Google heeft al heel wat innovatieve producten en services ontwikkeld die een verschil hebben gemaakt in ons leven. Dat is een goede zaak. Maar de strategie van Google bij zijn shoppingservice was niet enkel gestoeld op het aantrekken van klanten door hun producten beter te maken dan die van de concurrentie. In plaats daarvan misbruikte Google zijn dominantie als een zoekmachine door de eigen shoppingservice te promoten in de zoekresultaten en die van concurrenten te onderdrukken”, aldus Europees Commissaris van Mededinging Margrethe Vestager.

 

Recordboete

Bij Google zijn ze het echter niet eens met die stelling en zeggen ze enkel te doen wat wordt gevraagd door de consument. "Als je online winkelt, wil je snel en gemakkelijk de producten vinden die je zoekt. En adverteerders willen dezelfde producten promoten. Daarom toont Google deze advertenties”, zegt Google in een reactie op de uitspraak.

 

Het technologiebedrijf heeft nog niet aangegeven of het in beroep gaat tegen de uitspraak, omdat het eerst de beslissing van de Europese Commissie wil bestuderen. Pas daarna wordt er mogelijk beroep aangetekend.

 

Het onderzoek naar Google werd zeven jaar geleden al opgestart en de boete van 2,42 miljard euro is een absoluut record voor de Europese Commissie. Bovendien is het niet het enige onderzoek naar Google dat momenteel bij Europa op tafel ligt en volgen er dus mogelijk nog boetes. Toch krijgt de Commissie ook kritiek te slikken vanwege het harde optreden tegen bedrijven als Facebook, Google en Apple. Volgens criticasters ruikt het immers allemaal nogal fel naar protectionisme.