Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd? | RetailDetail

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?
Foto: Shutterstock

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Vooral transparantie is belangrijk

Vlotte verzending en levering dragen sterk bij aan de klantenbinding, ziet een nieuwe studie van het Duitse onderzoeksbureau ECC Köln. Maar opvallend genoeg is gratis thuislevering daarbij niet de belangrijkste verwachting van consumenten. Stiptheid en keuze tussen verschillende afleveropties worden meer geapprecieerd. 


Vooral transparantie is cruciaal: 90 procent van de online shoppers wil weten wanneer hun pakketje geleverd wordt, terwijl maar ongeveer de helft van de bevraagden in de studie belang hecht aan expresleveringen en sameday delivery. Liever willen ze op voorhand al een tijdsslot (78%) en een dag (68%) kunnen aanduiden waarop hun pakje geleverd wordt. 

 

Thuislevering niet meer standaard

De druk op de logistieke sector wordt zo hoog dat gratis thuislevering als ‘standaard’ niet meer mogelijk zal zijn in de toekomst, meent ECC Köln. Er is een tekort aan bezorgers en er zijn steeds meer ritten nodig, mede omdat de klant bij thuislevering in 40% van de gevallen niet thuis is bij de eerste leverpoging. 


Logischer zou het dan zijn om van thuislevering een premiumdienst met een meerprijs te maken en andere, meer flexibele opties als standaard te voorzien. Pakjesautomaten, leveringen op het werk of in een winkel kunnen de druk op de sector immers verlichten omdat ze minder tijdsgebonden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.

Delhaize levert binnenkort aan huis tussen 7u en 21u

11/04/2018

E-commerce zit in de lift, ook bij Delhaize dat het aantal thuisleveringen ziet stijgen en daarom de leveringsuren uitbreidt voor zijn 'homedelivery service'. De supermarktketen opent daarvoor verschillende kleinere herverdeelcentra of 'hubs'.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

De toekomst van e-logistics

05/04/2018

(publireportage) Wat zijn de consumententrends van dit moment? Hoe speel ik hierop in? Hoe boost ik mijn webshop? Wat is de beste manier om de last mile in te vullen? Als webwinkelier wordt u continu met dergelijke vragen geconfronteerd.