Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?
Foto: Shutterstock

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Vooral transparantie is belangrijk

Vlotte verzending en levering dragen sterk bij aan de klantenbinding, ziet een nieuwe studie van het Duitse onderzoeksbureau ECC Köln. Maar opvallend genoeg is gratis thuislevering daarbij niet de belangrijkste verwachting van consumenten. Stiptheid en keuze tussen verschillende afleveropties worden meer geapprecieerd. 


Vooral transparantie is cruciaal: 90 procent van de online shoppers wil weten wanneer hun pakketje geleverd wordt, terwijl maar ongeveer de helft van de bevraagden in de studie belang hecht aan expresleveringen en sameday delivery. Liever willen ze op voorhand al een tijdsslot (78%) en een dag (68%) kunnen aanduiden waarop hun pakje geleverd wordt. 

 

Thuislevering niet meer standaard

De druk op de logistieke sector wordt zo hoog dat gratis thuislevering als ‘standaard’ niet meer mogelijk zal zijn in de toekomst, meent ECC Köln. Er is een tekort aan bezorgers en er zijn steeds meer ritten nodig, mede omdat de klant bij thuislevering in 40% van de gevallen niet thuis is bij de eerste leverpoging. 


Logischer zou het dan zijn om van thuislevering een premiumdienst met een meerprijs te maken en andere, meer flexibele opties als standaard te voorzien. Pakjesautomaten, leveringen op het werk of in een winkel kunnen de druk op de sector immers verlichten omdat ze minder tijdsgebonden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Deze zelfrijdende buurtwinkel levert vers aan huis

11/01/2018

Een gemakswinkel die autonoom door de wijk rijdt met een voorraad verse producten: dat is de toekomst van de buurtwinkel volgens de Amerikaanse startup Robomart. Een prototype werd zopas in Las Vegas voorgesteld.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top