Groei aantal webwinkels stagneert in Europa

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa
Shutterstock

Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.

Weinig vertrouwen bij bedrijven

Uit een onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat in de EU slechts 40 procent van de retailers met meer dan 10 personeelsleden online verkoopt. Dat is net zoveel als in 2014. Bij bedrijven die naast de consument ook aan andere bedrijven verkopen, is dat zelfs maar een op de vijf.

 

Nog opvallender is dat heel wat winkeliers actief klanten weren uit andere landen. Het aantal webwinkels dat een betaling uit een andere lidstaat weigert, is vorig jaar met 8 procent gestegen. Het aantal bedrijven dat vertrouwen heeft in verkopen over de landsgrenzen heen, is slechts 27,2 procent. In eigen land stijgt dat wel naar 58 procent.

 

Consument toont wel vertrouwen

Bij de consument zien we dat er meer vertrouwen is in online shopping. In 2016 zegt 57,8 procent dat ze vertrouwen hebben in online aankopen in een ander land. Dat is 21,1 procent meer dan in 2014. In eigen land heeft zelfs 72,4 procent vertrouwen in online shoppen. Ook dat is een stijging van 12,4 procent ten opzichte van twee jaar geleden.

 

“De consument omarmt online, maar retailers zijn terughoudend. Het blijkt nog steeds moeilijk om ook online te opereren vanuit het traditionele bedrijfsmodel”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

 

Het aantal consumenten dat online winkelt is de afgelopen tien jaar verdubbeld tot 55 procent. Daarbij doet Noordwest-Europa het een stuk beter dan Zuidoost-Europa met als uitschieters het Verenigd Koninkrijk (82,6 procent) en Roemenië (11,6 procent). Van alle Europese online klanten koopt ruim 17 procent ook in andere lidstaten. 11,3 procent kijkt ook al eens buiten de EU.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Back to top