Groei aantal webwinkels stagneert in Europa | RetailDetail

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa
Shutterstock

Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.

Weinig vertrouwen bij bedrijven

Uit een onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat in de EU slechts 40 procent van de retailers met meer dan 10 personeelsleden online verkoopt. Dat is net zoveel als in 2014. Bij bedrijven die naast de consument ook aan andere bedrijven verkopen, is dat zelfs maar een op de vijf.

 

Nog opvallender is dat heel wat winkeliers actief klanten weren uit andere landen. Het aantal webwinkels dat een betaling uit een andere lidstaat weigert, is vorig jaar met 8 procent gestegen. Het aantal bedrijven dat vertrouwen heeft in verkopen over de landsgrenzen heen, is slechts 27,2 procent. In eigen land stijgt dat wel naar 58 procent.

 

Consument toont wel vertrouwen

Bij de consument zien we dat er meer vertrouwen is in online shopping. In 2016 zegt 57,8 procent dat ze vertrouwen hebben in online aankopen in een ander land. Dat is 21,1 procent meer dan in 2014. In eigen land heeft zelfs 72,4 procent vertrouwen in online shoppen. Ook dat is een stijging van 12,4 procent ten opzichte van twee jaar geleden.

 

“De consument omarmt online, maar retailers zijn terughoudend. Het blijkt nog steeds moeilijk om ook online te opereren vanuit het traditionele bedrijfsmodel”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

 

Het aantal consumenten dat online winkelt is de afgelopen tien jaar verdubbeld tot 55 procent. Daarbij doet Noordwest-Europa het een stuk beter dan Zuidoost-Europa met als uitschieters het Verenigd Koninkrijk (82,6 procent) en Roemenië (11,6 procent). Van alle Europese online klanten koopt ruim 17 procent ook in andere lidstaten. 11,3 procent kijkt ook al eens buiten de EU.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Back to top