Groei aantal webwinkels stagneert in Europa | RetailDetail

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa
Shutterstock

Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.

Weinig vertrouwen bij bedrijven

Uit een onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat in de EU slechts 40 procent van de retailers met meer dan 10 personeelsleden online verkoopt. Dat is net zoveel als in 2014. Bij bedrijven die naast de consument ook aan andere bedrijven verkopen, is dat zelfs maar een op de vijf.

 

Nog opvallender is dat heel wat winkeliers actief klanten weren uit andere landen. Het aantal webwinkels dat een betaling uit een andere lidstaat weigert, is vorig jaar met 8 procent gestegen. Het aantal bedrijven dat vertrouwen heeft in verkopen over de landsgrenzen heen, is slechts 27,2 procent. In eigen land stijgt dat wel naar 58 procent.

 

Consument toont wel vertrouwen

Bij de consument zien we dat er meer vertrouwen is in online shopping. In 2016 zegt 57,8 procent dat ze vertrouwen hebben in online aankopen in een ander land. Dat is 21,1 procent meer dan in 2014. In eigen land heeft zelfs 72,4 procent vertrouwen in online shoppen. Ook dat is een stijging van 12,4 procent ten opzichte van twee jaar geleden.

 

“De consument omarmt online, maar retailers zijn terughoudend. Het blijkt nog steeds moeilijk om ook online te opereren vanuit het traditionele bedrijfsmodel”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

 

Het aantal consumenten dat online winkelt is de afgelopen tien jaar verdubbeld tot 55 procent. Daarbij doet Noordwest-Europa het een stuk beter dan Zuidoost-Europa met als uitschieters het Verenigd Koninkrijk (82,6 procent) en Roemenië (11,6 procent). Van alle Europese online klanten koopt ruim 17 procent ook in andere lidstaten. 11,3 procent kijkt ook al eens buiten de EU.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.