Grote e-commerce plannen bij Hema | RetailDetail

Grote e-commerceplannen bij Hema

Grote e-commerceplannen bij Hema

Hema gaat de komende jaren zijn online werkwijze flink aanpakken. In 2018 moet dat resulteren in een volledig nieuw e-commerceplatform, maar het huidige platform kreeg eerst al een volledig nieuw design.

Sneller updaten

Ook achter de schermen vinden er grote veranderingen plaats: het team dat instaat voor de ontwikkeling en de onderhoud van het online platform werkt nu ook op een volledig nieuwe manier, waardoor er onder andere sneller updates kunnen worden uitgerold. Dat wordt bij Hema alvast als een eerste succes beschouwd: “Niet zozeer in omzet, maar in een blijere organisatie”, zegt onlinedevelopmentmanager Carsten Klomp.

 

”Er waren namelijk veel minder problemen en de problemen die er waren zijn sneller en iteratief opgepakt. Voor het eerst konden we op klantverzoeken ingaan en beloven dat iets binnen een aantal weken in plaats van maanden werd aangepast. Vandaag de dag moet je gewoon snel kunnen inspelen op vragen en veranderingen”, aldus Klomp bij onze collega's van Emerce.

 

Daarnaast werd er ook besloten om met meer verschillende digitale bureaus te gaan samenwerken, in plaats van slechts één. “Ze deden alles voor ons. Maar vaak betekende het ook dat ze voor de vernieuwende stappen die we wilden zetten veel moesten leren. In feite ten koste van ons project.” Nu werkt Hema met meerdere specialisten, die sneller problemen of innovaties kunnen aanpakken.

 

Immens project

Nadat die veranderingen achter de schermen werden doorgevoerd, werd in de zomer van vorig jaar de nieuwe webwinkel gelanceerd en internationaal uitgerold. Dat nieuwe design is echter maar een tussenstap tot een volledig nieuwe webshop, met een nieuwe architectuur. Daarbij werd de 'customer journey' volledig opnieuw uitgetekend, om zo de gaten in de huidige functionaliteiten te vullen.

 

“De operatie raakt ieder systeem in de organisatie. Het hele project bestaat uit negen subprojecten die allemaal in een bepaalde volgorde op elkaar moeten aansluiten. De interne coördinatie daarvan maakt dit zo complex”, onderstreept Klomp de grootte van het project.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Zalando valt tegen in tweede kwartaal

07/08/2018

Zalando kon niet aan de verwachtingen tippen in het voorbije kwartaal: ondanks een recordaantal bestellingen en stijgende winst vielen zowel de brutowinst als de omzet lager uit dan door analisten voorspeld. 

Carrefour gaat lokale producten ook online verkopen

30/07/2018

Lokale producten krijgen al sinds 2013 een prominente plaats in de hyper- en supermarkten van Carrefour Belgium. Nu opent de retailer ook zijn webshop voor ambachtelijke producenten die een ruimer publiek willen bereiken.

Enorme winststijging Amazon doet 'teleurstellende' omzet vergeten

27/07/2018

De Amerikaanse webreus Amazon heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar een recordwinst van 2,5 miljard dollar opgetekend, vooral dankzij de afdelingen cloud en reclame. Dat de omzet de verwachtingen niet inloste, kon het feestje niet drukken.

Voeding snelst groeiende categorie voor Amazon

25/07/2018

Voeding en dranken zijn voor Amazon in de Verenigde Staten de snelst groeiende categorie: een derde van alle online bestelde boodschappen zijn voor de retailgigant. Toch blijft de categorie erg klein, ook op de Amerikaanse thuismarkt.