Grote investeringen drukken winst Coolblue België

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

Ondanks een fors hogere omzet in België is de nettowinst van Coolblue gedaald. Dat heeft vooral te maken met de investeringen die de Nederlandse webshop doet in België, zoals de opening van een nieuw fysiek filiaal.

Stap naar Franstalig België

Vorig jaar groeide de omzet van Coolblue in België met 36 procent naar 244 miljoen euro. Ondanks die sterke stijging, kan het bedrijf geen hogere winst voorleggen. De bedrijfswinst steeg dan wel met 9 procent naar 1,2 miljoen euro, maar de nettowinst daalde met 12 procent naar 757.000 euro. Dat blijkt uit de jaarrekening die bij de Nationale Bank van België werd gedeponeerd.

 

De lagere winst is te verklaren door de investeringen die Coolblue in België doet. Zo opende het vorig jaar een nieuwe fysieke winkel in Zaventem, ondertussen al de derde na Wilrijk en Lochristi.

 

Ook dit jaar wordt er verder geïnvesteerd. Sinds enkele weken is het ook actief in Franstalig België en met CoolblueBezorgt verzorgt het voortaan ook de eigen witgoedlevering. Daarvoor nam het 50 nieuwe medewerkers in dienst.

 

Over heel het bedrijf werd vorig jaar een omzet gehaald van 857 miljoen euro, de helft meer dan een jaar eerder. De bedrijfswinst steeg daarbij naar 19 miljoen euro, terwijl de nettowinst uitkwam op 8,9 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen

08/08/2017

Modehuis Ralph Lauren heeft er een sterk eerste kwartaal opzitten: zowel op vlak van omzet als op vlak van winst wist het de verwachtingen van analisten te overtreffen. Een jaar eerder werd er nog een fors verlies geleden.

Moeilijk eerste kwartaal voor New Look

08/08/2017

De Britse modeketen New Look heeft er een slecht eerste kwartaal opzitten. Zo viel de omzet met meer dan vier procent terug, terwijl de aangepaste EBITDA een tik van meer dan 35% kreeg.

Coolblue lanceert app voor iOS

07/08/2017

De Nederlandse webshop Coolblue heeft een eigen app gelanceerd, die voorlopig wel nog enkel beschikbaar is voor Apple-toestellen. Daarmee moeten klanten nog sneller een aankoop kunnen doen op de webshop.

Ondanks lagere omzet toch meer winst voor Kraft Heinz

04/08/2017

De omzet van voedingsbedrijf Kraft Heinz is in het tweede kwartaal licht gedaald, ook op vergelijkbare basis, maar het Amerikaanse bedrijf slaagde er wel in om de winstgevendheid fors op te krikken.

Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes

04/08/2017

De nationale lancering van de pils Cristal en de investeringen die daarmee gepaard gingen, hebben gedrukt op de winst van brouwerij Alken-Maes in 2016. De omzet nam wel met enkele procenten toe ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top