Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen
Shutterstock

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

De rol van Amazon

Frits van den Bos, innovatiemanager bij GS1 Nederland, reisde in maart naar de Verenigde Staten voor de Home Delivery-conference in Atlanta en zijn collega's van GS1 Global en GS1 USA in Princeton. Doel van zijn bezoek was onder meer om de laatste ontwikkelingen op het gebied van de online retailers te volgen en de implicaties hiervan voor standaardisatie (o.a. van pakketlabels) in kaart te brengen.

 

Amazon en Walmart zijn verwikkeld in een strijd om de laagste bezorgkosten. Zo kunnen Amazon Premium-leden al voor 25 dollar aan bestellingen hun spullen gratis thuisbezorgd krijgen. Standaardisatie van pakketlabels speelt een rol om bezorgkosten te verlagen. Is dit een thema in de VS?
“Nee, opvallend genoeg niet. Op gebied van online retail is de VS een voorloper. De standaardisatie van de 'last mile', waarvoor je uniforme pakketlabels nodig hebt, staat in de VS juist in de kinderschoenen. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat Amazon eigen standaarden hanteert. Het is duidelijk dat deze speler de belevering richting consument helemaal zelf wil uitvoeren met eigen robots, sorteercentra, vliegtuigen, vliegvelden en in de toekomst drones en zelfrijdende auto’s. Niettemin ziet Amazon ook de voordelen van gestandaardiseerde labels. Het maakt al gebruik van SSCC-labels (Serial Shipping Container Codes) en hanteert daarnaast nog wel haar eigen shippingcodes. Het is dubbelop, maar het illustreert wel dat Amazon de waarde van het gebruik van standaarden inziet en niet het wiel op elk gebied zelf uit wil vinden.”

 

Efficiënter bezorgen

GS1 heeft in Europa dus een voorsprong op het gebied van standaardisatie van pakketlabels. Was er interesse vanuit de Amerikaanse sector voor dit initiatief?

“Zeker! Uiteindelijk leidt deze standaardisatie tot een efficiëntere bezorging en afhandeling van retourstromen. Immers, de interoperabiliteit tussen verschillende transporteurs wordt groter. Zo hoeven consumenten hun producten die ze willen retourneren, niet noodzakelijk bij de oorspronkelijke transporteur in te leveren. Ze kunnen dat doen bij het dichtstbijzijnde innamepunt, bijvoorbeeld een outlet van een supermarktketen of een postagentschap. Kortom, lagere kosten tegen een hoger servicelevel, dat spreekt vooral de kleinere commerciële partijen aan. Vooral als zij willen concurreren op gebied van online commerce met giganten als Amazon of Walmart.”

 

Als we de competitie tussen Amazon en Walmart bekijken zijn bezorgkosten top of mind in de VS. Geldt dat ook voor Europa of komt deze golf nog richting ons continent?
“Daar kun je op wachten. In de VS zijn online retailers kritischer op bezorgkosten. Met enige regelmaat worden geldende afspraken tegen het licht gehouden of het niet goedkoper kan. In Europa, waar online commerce nog een groeispurt moet krijgen, zal de concurrentie tussen transporteurs alleen maar toenemen. We zien nu al dat het aanbod toeneemt, waarbij de concurrentie ook uit onvoorziene hoek kan komen. Kijk maar hoe een Uber de taxibranche op zijn grondvesten heeft doen schudden.”

 

Een groter aanbod van bezorgdiensten, een groei van online retail: Het is maar goed dat er binnenkort in Europa een gestandaardiseerd pakketlabel beschikbaar komt.
“Klopt. In juni komt dit beschikbaar. Het is nog niet operationeel. We gaan eerst tests houden om te testen hoe het pakketlabel in de praktijk werkt. Daarvoor zijn we in gesprek met verschillende partijen, zoals retailers, bezorgdiensten en leveranciers. Van belang is dat de communicatie over pakketlabels tussen de verschillende schakels in de keten goed én op een gestandaardiseerde manier verloopt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top