Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen | RetailDetail

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen
Shutterstock

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

De rol van Amazon

Frits van den Bos, innovatiemanager bij GS1 Nederland, reisde in maart naar de Verenigde Staten voor de Home Delivery-conference in Atlanta en zijn collega's van GS1 Global en GS1 USA in Princeton. Doel van zijn bezoek was onder meer om de laatste ontwikkelingen op het gebied van de online retailers te volgen en de implicaties hiervan voor standaardisatie (o.a. van pakketlabels) in kaart te brengen.

 

Amazon en Walmart zijn verwikkeld in een strijd om de laagste bezorgkosten. Zo kunnen Amazon Premium-leden al voor 25 dollar aan bestellingen hun spullen gratis thuisbezorgd krijgen. Standaardisatie van pakketlabels speelt een rol om bezorgkosten te verlagen. Is dit een thema in de VS?
“Nee, opvallend genoeg niet. Op gebied van online retail is de VS een voorloper. De standaardisatie van de 'last mile', waarvoor je uniforme pakketlabels nodig hebt, staat in de VS juist in de kinderschoenen. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat Amazon eigen standaarden hanteert. Het is duidelijk dat deze speler de belevering richting consument helemaal zelf wil uitvoeren met eigen robots, sorteercentra, vliegtuigen, vliegvelden en in de toekomst drones en zelfrijdende auto’s. Niettemin ziet Amazon ook de voordelen van gestandaardiseerde labels. Het maakt al gebruik van SSCC-labels (Serial Shipping Container Codes) en hanteert daarnaast nog wel haar eigen shippingcodes. Het is dubbelop, maar het illustreert wel dat Amazon de waarde van het gebruik van standaarden inziet en niet het wiel op elk gebied zelf uit wil vinden.”

 

Efficiënter bezorgen

GS1 heeft in Europa dus een voorsprong op het gebied van standaardisatie van pakketlabels. Was er interesse vanuit de Amerikaanse sector voor dit initiatief?

“Zeker! Uiteindelijk leidt deze standaardisatie tot een efficiëntere bezorging en afhandeling van retourstromen. Immers, de interoperabiliteit tussen verschillende transporteurs wordt groter. Zo hoeven consumenten hun producten die ze willen retourneren, niet noodzakelijk bij de oorspronkelijke transporteur in te leveren. Ze kunnen dat doen bij het dichtstbijzijnde innamepunt, bijvoorbeeld een outlet van een supermarktketen of een postagentschap. Kortom, lagere kosten tegen een hoger servicelevel, dat spreekt vooral de kleinere commerciële partijen aan. Vooral als zij willen concurreren op gebied van online commerce met giganten als Amazon of Walmart.”

 

Als we de competitie tussen Amazon en Walmart bekijken zijn bezorgkosten top of mind in de VS. Geldt dat ook voor Europa of komt deze golf nog richting ons continent?
“Daar kun je op wachten. In de VS zijn online retailers kritischer op bezorgkosten. Met enige regelmaat worden geldende afspraken tegen het licht gehouden of het niet goedkoper kan. In Europa, waar online commerce nog een groeispurt moet krijgen, zal de concurrentie tussen transporteurs alleen maar toenemen. We zien nu al dat het aanbod toeneemt, waarbij de concurrentie ook uit onvoorziene hoek kan komen. Kijk maar hoe een Uber de taxibranche op zijn grondvesten heeft doen schudden.”

 

Een groter aanbod van bezorgdiensten, een groei van online retail: Het is maar goed dat er binnenkort in Europa een gestandaardiseerd pakketlabel beschikbaar komt.
“Klopt. In juni komt dit beschikbaar. Het is nog niet operationeel. We gaan eerst tests houden om te testen hoe het pakketlabel in de praktijk werkt. Daarvoor zijn we in gesprek met verschillende partijen, zoals retailers, bezorgdiensten en leveranciers. Van belang is dat de communicatie over pakketlabels tussen de verschillende schakels in de keten goed én op een gestandaardiseerde manier verloopt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

JBC wint tijd aan de kassa met RFID

07/06/2018

Dankzij RFID wint kledingretailer JBC per verkocht kledingstuk een tiental seconden tijd aan de kassa’s. Medewerkers hoeven prijskaartjes immers niet meer individueel te scannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.