Helft meer omzet, helft minder winst én nieuwe CEO voor Alibaba

Helft meer omzet, helft minder winst én nieuwe CEO voor Alibaba

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een omzetgroei van 45% gerealiseerd, al viel de nettowinst wel met 49% terug. Intussen heeft topman Jack Ma een nieuwe CEO aangesteld.

Helft van alle transacties mobiel

Alibaba heeft in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar zijn omzet opgekrikt tot 17,4 miljard yuan (2,5 miljard euro). Mobiele aankopen waren de voorbije drie maanden goed voor 51% van alle transacties, een jaar eerder was dat nog maar 27%. Toch is er enige ontgoocheling te horen, want tegenover de 42% uit het derde kwartaal valt de groei wat magertjes uit. Momenteel maken zo'n 289 miljoen mensen gebruik van het mobiele platform van Alibaba, tegenover 163 miljoen een jaar geleden.

 

De nettowinst halveerde tot iets minder dan 2,9 miljard yuan (410 miljoen euro), wat Alibaba toeschrijft aan kosten als de toekenning van aandelenopties voor het personeel. Na uitzuivering van deze uitzonderlijke kosten zou de winst met 14% zijn toegenomen.

 

Verjonging aan de top

Intussen heeft Alibaba-oprichter Jack Ma laten weten dat Daniel Zhang, sinds september 2013 operationeel directeur, Jonathan Lu vervangt als CEO. Lu wordt als 'vice-chairman' de rechterhand van Ma.

 

De wissel aan de top past in een verjongingsoperatie, zo schrijft Ma in een brief aan zijn medewerkers: "Dit is het begin van een tijdperk waarin de generatie van na 1970 de troepen bij Alibaba Group zal aanvoeren!"

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top