Helft meer omzet, helft minder winst én nieuwe CEO voor Alibaba | RetailDetail

Helft meer omzet, helft minder winst én nieuwe CEO voor Alibaba

Helft meer omzet, helft minder winst én nieuwe CEO voor Alibaba

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een omzetgroei van 45% gerealiseerd, al viel de nettowinst wel met 49% terug. Intussen heeft topman Jack Ma een nieuwe CEO aangesteld.

Helft van alle transacties mobiel

Alibaba heeft in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar zijn omzet opgekrikt tot 17,4 miljard yuan (2,5 miljard euro). Mobiele aankopen waren de voorbije drie maanden goed voor 51% van alle transacties, een jaar eerder was dat nog maar 27%. Toch is er enige ontgoocheling te horen, want tegenover de 42% uit het derde kwartaal valt de groei wat magertjes uit. Momenteel maken zo'n 289 miljoen mensen gebruik van het mobiele platform van Alibaba, tegenover 163 miljoen een jaar geleden.

 

De nettowinst halveerde tot iets minder dan 2,9 miljard yuan (410 miljoen euro), wat Alibaba toeschrijft aan kosten als de toekenning van aandelenopties voor het personeel. Na uitzuivering van deze uitzonderlijke kosten zou de winst met 14% zijn toegenomen.

 

Verjonging aan de top

Intussen heeft Alibaba-oprichter Jack Ma laten weten dat Daniel Zhang, sinds september 2013 operationeel directeur, Jonathan Lu vervangt als CEO. Lu wordt als 'vice-chairman' de rechterhand van Ma.

 

De wissel aan de top past in een verjongingsoperatie, zo schrijft Ma in een brief aan zijn medewerkers: "Dit is het begin van een tijdperk waarin de generatie van na 1970 de troepen bij Alibaba Group zal aanvoeren!"

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top