Hema zet in op versnellen bestelketen | RetailDetail

Hema zet in op versnellen bestelketen

Hema zet in op versnellen bestelketen

Hema lanceert in juni een nieuwe internationale site voor mobiele toestellen en wil hiermee de bestelketen versnellen. Het doel is om klanten toe te laten hun bestelling binnen 24 uur af te halen in de winkel.

Bestelgemak vergroten

Hema streeft met de introductie van de nieuwe site naar meer bestelgemak voor klanten. Die kunnen hun pakket dan binnen 24 uur afhalen in een van de winkels: “Nu is dit vaak zeven dagen. We gaan proberen het soms op dezelfde dag af te leveren”, stelt topman Tjeerd Jegen in De Telegraaf.

 

Jegen ziet met het samenbrengen van online en offline een kans voor online winkelen: "De trend in Nederland is dat mensen vaker online winkelen, maar de totale retailomzet blijft gelijk. Ook Amazon merkt dat het handig is als je een netwerk van fysieke winkel hebt. Dat hebben wij”, aldus de topman. Hema bezet een online omzetaandeel van vier procent. De webomzet nam in 2015 met 28% toe tot 51 miljoen euro.

 

Groeien in Spanje

Hema wil fors groeien in het buitenland: in juni opent de formule haar eerste winkel in Barcelona. Die komt in een zijstraat van de Ramblas, in een pand van ruim 1100 m² waar eerder modeketen H&M gevestigd was. Hier wordt ook de Spaanse dochteronderneming van Hema gevestigd, van waaruit de verdere groei in Spanje aangestuurd moet worden. Het wordt het vierde Spaanse filiaal van Hema en de eerste buiten Madrid, bijna twee jaar na de opening van de eerste winkel in Spanje.

 

De Nederlandse keten wil in drie jaar tijd naar Spaanse veertig vestigingen groeien en in de toekomst zelfs naar tachtig, aldus countrymanager Guillaume Lemaire. Als alles goed gaat mikt de Nederlandse retailer uiteindelijk zelfs op 200 vestigingen. De opening van een vierde winkel in Madrid is alvast al gepland.

 

In Frankrijk heeft Hema nu 47 winkels en in Engeland vijf. In totaal heeft de keten inmiddels 700 winkels in zeven landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Vleesleverancier van Colruyt en Delhaize beschuldigd van dierenmishandeling

12/02/2018

De Spaanse vleesleverancier El Pozo wordt door dierenrechtenorganisatie Animal Rights beschuldigd van dierenmishandeling. In ons land levert het bedrijf ook producten aan supermarktketens AD Delhaize en Colruyt.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

Back to top