Indiase e-commerce tankt volop geld bij

Indiase e-commerce tankt volop geld bij

Enkele spelers in de Indiase e-commerce stapelen de kapitaalverhogingen in sneltempo op. Het nummer twee van India, Snapdeal, haalde zopas 200 miljoen dollar op. Ook marktleider Flipkart wordt in de lokale media genoemd.

 

Booming business

Snapdeal, India's op een na grootste e-commercesite, haalde zopas 200 miljoen dollar (een slordige 179,5 miljoen euro) op bij een groep institutionele investeerders, zo meldt zakenkrant De Tijd. Nog geen half jaar geleden kreeg het bedrijf al een half miljard van Alibaba, Softbank en Foxconn. Sinds zijn oprichting haalde Snapdeal op die manier al 1,8 miljard dollar (ruim 1,6 miljard euro) binnen.

 

Een enorm bedrag, maar nog altijd een pak minder dan het ‘Amazon van India’, marktleider Flipkart. Die haalde alles samen al 3,2 miljard dollar op (of zo’n 2,87 miljard euro) en zou volgens lokale media nog enkele miljarden achter de hand houden, aldus De Tijd.

 

De Indiase e-commerce kent dan ook een bijzonder sterke groei: van omgerekend 2,06 miljard euro omzet in 2012 naar 15,7 miljard dollar eind 2014, hetzij bijna een verachtvoudiging. Vandaar ongetwijfeld de grote interesse van buitenlandse investeerders.

 

Belgische link

Zo is er ook een Belgische link: beide Indiase internetreuzen zijn namelijk geen onbekenden voor Sofina. Die Belgische holding bezit een belang van een kleine 2% in Flipkart en kreeg vorig jaar in april ook een stukje van Snapdeal in handen, nadat die laatste het Indiase Freecharge overnam (die overname werd deels in aandelen betaald).

 

Gisteren meldde de Britse zakenkrant Financial Times overigens dat datzelfde Sofina - samen met onder andere Blackrock en een Chinees fonds - 200 miljoen pond of omgerekend 256,65 miljoen euro aan vers kapitaal heeft gepompt in The Hut, de Britse eigenaar van websites als Mankind (beauty voor mannen), Coggles (designkledij), Exante Diet (dieetvoeding) en Myprotein (sportvoeding).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top