Indiase e-commerce tankt volop geld bij

Indiase e-commerce tankt volop geld bij

Enkele spelers in de Indiase e-commerce stapelen de kapitaalverhogingen in sneltempo op. Het nummer twee van India, Snapdeal, haalde zopas 200 miljoen dollar op. Ook marktleider Flipkart wordt in de lokale media genoemd.

 

Booming business

Snapdeal, India's op een na grootste e-commercesite, haalde zopas 200 miljoen dollar (een slordige 179,5 miljoen euro) op bij een groep institutionele investeerders, zo meldt zakenkrant De Tijd. Nog geen half jaar geleden kreeg het bedrijf al een half miljard van Alibaba, Softbank en Foxconn. Sinds zijn oprichting haalde Snapdeal op die manier al 1,8 miljard dollar (ruim 1,6 miljard euro) binnen.

 

Een enorm bedrag, maar nog altijd een pak minder dan het ‘Amazon van India’, marktleider Flipkart. Die haalde alles samen al 3,2 miljard dollar op (of zo’n 2,87 miljard euro) en zou volgens lokale media nog enkele miljarden achter de hand houden, aldus De Tijd.

 

De Indiase e-commerce kent dan ook een bijzonder sterke groei: van omgerekend 2,06 miljard euro omzet in 2012 naar 15,7 miljard dollar eind 2014, hetzij bijna een verachtvoudiging. Vandaar ongetwijfeld de grote interesse van buitenlandse investeerders.

 

Belgische link

Zo is er ook een Belgische link: beide Indiase internetreuzen zijn namelijk geen onbekenden voor Sofina. Die Belgische holding bezit een belang van een kleine 2% in Flipkart en kreeg vorig jaar in april ook een stukje van Snapdeal in handen, nadat die laatste het Indiase Freecharge overnam (die overname werd deels in aandelen betaald).

 

Gisteren meldde de Britse zakenkrant Financial Times overigens dat datzelfde Sofina - samen met onder andere Blackrock en een Chinees fonds - 200 miljoen pond of omgerekend 256,65 miljoen euro aan vers kapitaal heeft gepompt in The Hut, de Britse eigenaar van websites als Mankind (beauty voor mannen), Coggles (designkledij), Exante Diet (dieetvoeding) en Myprotein (sportvoeding).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top