Jack Ma (Alibaba) waarschuwt voor zware impact internet | RetailDetail

Jack Ma (Alibaba) waarschuwt voor zware impact internet

Jack Ma (Alibaba) waarschuwt voor zware impact internet
Shutterstock

Alibaba-CEO Jack Ma heeft in een speech gewaarschuwd op de problemen die het internet en zijn rol op de maatschappij de komende dertig jaar met zich zal meebrengen. Hij wees daarbij ook op de impact van automatisering.

Stoppen met klagen

“In de volgende dertig jaar zal de wereld meer pijn dan geluk te zien krijgen”, zei Ma op de Chinese Entrepreneur Club. “Sociale conflicten in de volgende drie decennia zullen een impact hebben op alle soort industrieën en delen van de samenleving.” Hij voegde er aan toe dat hij vijftien jaar geleden al meermaals waarschuwde voor de drastische impact die internet en e-commerce zouden hebben, maar dat hij toen werd genegeerd, omdat hij nog geen bekende naam was.

 

Volgens Ma is het dan ook broodnodig voor bedrijven om te begrijpen hoe het internet en verschillende technologieën werken. Zo zei hij dat het gebruik van de cloud en artificiële intelligentie noodzakelijk is voor de zakenwereld en dat als leidende figuren die zaken niet begrijpen, dat ze dan jonge mensen in dienst moeten nemen die het hen kunnen uitleggen.

 

Hij vindt ook dat traditionele bedrijven moeten stoppen met klagen over de impact van het internet op de economie en wijst daarbij op de miljoenen jobs die rechtstreeks en onrechtstreeks worden gecreëerd door Alibaba.

 

Tot slot vindt de leider van Alibaba dat automatisering in de toekomst niet mag betekenen dat er een heleboel jobs verdwijnen. “Machines moeten enkel doen wat mensen niet kunnen”, aldus Ma. “Alleen zo kunnen we machines houden als werkpartners van mensen en niet als vervangers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid

04/05/2018

Plopperdeplop! Er werd weer flink wat verzoend deze week, al betekent dat niet meteen dat de donkere wolken boven de foodretailsector verdwenen zijn. Wel integendeel, zo blijkt uit het geheel plasticvrije weekoverzicht van RetailDetail Food.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.