Jan Huysmans (bol.com): “Niemand kan nog in alle aspecten tegelijk uitblinken”

Jan Huysmans (bol.com): “Niemand kan nog in alle aspecten tegelijk uitblinken”

De consument stelt aan de retailers heel hoge eisen. Dus moet je als retailer op zoek naar partnerschappen, zegt Jan Huysmans, kersvers directeur Plaza bij bol.com en spreker op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Volledig op eigen kracht niet meer mogelijk

Jan Huysmans neemt afscheid als Belgisch directeur van bol.com, maar wordt als directeur ‘Plaza’ verantwoordelijk voor de derdepartijenverkoop bij de e-tailer. Een teken dat bol.com steeds meer wil evolueren naar een online marktplaats.


De consument stelt heel hoge eisen aan retailers inzake assortiment, prijzen, beschikbaarheid en logistiek, legt de voormalig Belgische topman uit. “Hij weet perfect wat de beste aanbiedingen op die terreinen zijn. Het is dan ook niet meer mogelijk daar op alle vlakken nog op eigen kracht aan te beantwoorden. Dus moet je als retailer op zoek naar partnerschappen.”


Huysmans is één van de sprekers op het Omnichannel Congress van RetailDetail, dat op 4 februari in Utopolis in Mechelen plaatsvindt. Het congres gaat er dit jaar vanuit dat de noodzaak van een omnichannel-aanpak intussen voldoende doorgedrongen is in de retailsector. Het komt er nu op aan om de rendabele strategieën op dat vlak uit te pikken.


Al bijna 10.000 zakelijke partners in België en Nederland

Bol.com presenteert zich sinds 2011 als een mogelijke partner voor het e-commerceluik van een retailstrategie. “We hebben een enorm bereik want we komen in contact met 6 miljoen klanten. Daarmee hebben we de grootste etalage van Nederland en België”, zegt Huysmans.


Al bijna 10.000 zakelijke partijen in België en Nederland hebben intussen trouwens het platform van bol.com gekozen om hun e-commerce op te zetten of te versterken. Daarbij zitten ketens als Torfs en Veritas, maar ook kleinere spelers met of zonder webshop.


“Wij bieden hen de mogelijkheid hun assortiment toe te voegen aan ons platform. De klanten betalen in hun vertrouwde bol.com-omgeving en we kunnen de verkooppartner indien gewenst ook ondersteunen bij de opslag, verpakking, verzending, retourafhandeling en klantenservice”, zegt de directeur Plaza voor bol.com.


Geen kannibalisatie voor eigen webverkoop

Huysmans: “Belangrijk is ook dat we de zakelijke partners via onze kanalen extra omzet kunnen laten realiseren. De helft van de consumenten die aanloggen, weet vooraf nog niet wat ze gaat kopen. Het gaat dus niet om een kannibalisatie ten koste van de eigen onlineactiviteiten van de retailer. Per saldo wordt meer verkocht door samen te werken.”


Daarnaast bieden verkoopplatformen als bol.com ook marketingmogelijkheden aan partnerbedrijven door hun producten naar voor te schuiven als consumenten op zoek zijn naar specifieke zaken. Dit gebeurt trouwens alleen als dit relevant is voor zowel verkoper als consument.


Nu cure, no pay

Er wordt bij bol.com ook steeds gewerkt op basis van ‘no cure, no pay’, zodat de er nagenoeg geen risico’s voor de partnerbedrijven zijn. De vergoeding voor het verkoopplatform bestaat uit een vast bedrag per verkocht artikel plus een percentage op de omzet.


Indien de partner voor levering via bol.com kiest, betaalt hij wel een vast bedrag voor de picking, verzending en eventuele retours, maar kan door het schaalvoordeel van bol.com wel genieten van meer voordelige tarieven dan wanneer hij die zelf zou moeten onderhandelen, aldus nog Huysmans.


In 2015 betrof een op de vijf bestellingen op het verkoopplatform van bol.com een order voor een partnerbedrijf. In 2014 wisten de partners samen voor 100 miljoen euro via bol.com te verkopen.

 

Wil je erbij zijn op het RetailDetail Omnichannel Congress 2016? Surf snel naar retaildetail.be voor reservaties en meer info.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top