JD.com lonkt naar Europa | RetailDetail

JD.com lonkt naar Europa

JD.com lonkt naar Europa
Shutterstock

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

 

Meer Franse en Britse producten verkopen

Na Frankrijk is het dan de beurt aan het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, niet toevallig de drie grootste markten in Europa. Dat heeft CEO Richard Liu gezegd aan de Financial Times. Zijn bedrijf gaat de komende twee jaar minstens 1 miljard euro investeren in de bouw van een nieuw logistiek netwerk in Frankrijk. Het Chinese bedrijf had eerder al een akkoord gesloten met belangenvereniging Business France, om meer Franse producten aan de man te brengen in China.

 

Naast de investeringen in Frankrijk komt er in 2019 ook een onderzoekscentrum openen in het Verenigd Koninkrijk, met name in Cambridge, waar veel aandacht zal gaan naar big data en artificiële intelligentie. Ook met het Verenigd Koninkrijk werd enkele dagen geleden een deal gesloten om meer Britse producten te verkopen in China. Binnen drie jaar moet dat meer dan 10 miljard pond (11,3 miljard euro) aan verkochte Britse producten opleveren.

 

Ook naar Verenigde Staten

JD.com is in vergelijking met Amazon en Alibaba een uitzondering, omdat het zijn logistieke netwerk volledig zelf in handen heeft, wat volgens het bedrijf de reden is achter de snelle leveringen. In Europa denkt het echter aan samenwerkingen met lokale partners voor de last mile.

 

Het Chinese bedrijf, dat voor een stuk in handen is van de Amerikaanse keten Walmart, wil voor het einde van het jaar ook lanceren in de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.