JD.com neemt Chinese online marktplaats Walmart over

JD.com neemt Chinese online marktplaats Walmart over

Walmart heeft een deal gesloten met de Chinese online retailer JD.com, waarbij het vijf procent van de aandelen van JD.com in handen krijgt. In ruil wordt JD.com eigenaar van Yihaodian, de online marktplaats van Walmart in China.

Ketens samenvoegen

Daarnaast gaan beide bedrijven ook nauwer samenwerken in China: zo zal de Chinese tak van warenhuisketen Sam’s Club een winkel openen op JD.com en gaan de twee bedrijven hun toeleverketens in China op elkaar afstellen.

 

De samenwerking met JD.com maakt deel uit van de nieuwe strategie van Walmart, dat jaren problemen heeft om door te breken in China. Volgens CEO Doug McMillon is het echter van cruciaal belang dat het Amerikaanse bedrijf voet aan de grond krijgt in China.

 

De samenwerking met JD.com moet ervoor zorgen dat Walmart een groot aantal klanten snel kan bereiken en met de opening van de webshop van Sam’s Club op JD.com maakt de keten een groot assortiment aan producten voor de eerste keer beschikbaar voor de Chinese consument. Voor JD.com is de samenwerking dan weer een manier om concurrent Alibaba het vuur aan de schenen te blijven leggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Auchan wil "enkele honderden" volautomatische buurtwinkels openen

07/11/2017

Na een testfase gedurende de voorbije zomer gaat het Franse supermarktbedrijf Auchan het concept Auchan Minute nu verder uitrollen in China. Het concept met volautomatische kleine buurtwinkels moet tegen Nieuwjaar al honderden vestigingen krijgen.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Back to top