JD.com neemt Chinese online marktplaats Walmart over

JD.com neemt Chinese online marktplaats Walmart over

Walmart heeft een deal gesloten met de Chinese online retailer JD.com, waarbij het vijf procent van de aandelen van JD.com in handen krijgt. In ruil wordt JD.com eigenaar van Yihaodian, de online marktplaats van Walmart in China.

Ketens samenvoegen

Daarnaast gaan beide bedrijven ook nauwer samenwerken in China: zo zal de Chinese tak van warenhuisketen Sam’s Club een winkel openen op JD.com en gaan de twee bedrijven hun toeleverketens in China op elkaar afstellen.

 

De samenwerking met JD.com maakt deel uit van de nieuwe strategie van Walmart, dat jaren problemen heeft om door te breken in China. Volgens CEO Doug McMillon is het echter van cruciaal belang dat het Amerikaanse bedrijf voet aan de grond krijgt in China.

 

De samenwerking met JD.com moet ervoor zorgen dat Walmart een groot aantal klanten snel kan bereiken en met de opening van de webshop van Sam’s Club op JD.com maakt de keten een groot assortiment aan producten voor de eerste keer beschikbaar voor de Chinese consument. Voor JD.com is de samenwerking dan weer een manier om concurrent Alibaba het vuur aan de schenen te blijven leggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top