Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

De Duitse modewebwinkel Zalando heeft afgelopen kwartaal alweer sterk gepresteerd. De omzet steeg met 25% tot 916 miljoen euro en de brutowinst verdrievoudigde tot 77 miljoen euro. Met dank aan de mobiele shoppers.

 

Winstmarge verdubbeld

“We zien een mooi momentum bij klanten alsook forse groei”, zegt een tevreden bestuurder Rubin Ritter in een persbericht. “Ondanks aanhoudende investeringen is ons bedrijf sterker geworden en winstgevender.”

 

De omzetstijging is te danken aan een groter aantal klanten dat bovendien vaker een bestelling plaatst. In de eerste zes maanden van dit jaar verwelkomde Zalando 960 miljoen bezoekers op zijn website, van wie er 18,8 miljoen ook daadwerkelijk bestelden (een jaar geleden waren er dat nog ‘maar’ 16,4 miljoen). Ook het aantal bestellingen per klant nam toe (+14,7%). “Gemiddeld bestelden klanten drie producten met een waarde van gemiddeld 66 euro”, klinkt het in het persbericht.

 

Daar staan wel hogere distributiekosten (+4,2%) en hogere marketinguitgaven (87 miljoen in het tweede kwartaal) tegenover. Wat Zalando er niet van heeft weerhouden om zijn winstmarge te verdubbelen tot 8,8%. In zijn thuismarkten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) loopt de marge zelfs al op tot 13,9%. Over het volledige halfjaar bedraagt de marge intussen al 5,9%.

 

Sterke mobiele groei

Een van de belangrijke motoren achter de omzetstijging is de ‘mobiele app’, waarmee klanten ‑ waar en wanneer ze maar willen ‑ bestellingen kunnen plaatsen. Het voorbije jaar is het aantal downloads van die app ronduit verdubbeld. Twee op de drie websitebezoekers komen intussen al via een ‘mobiel’ apparaat.

 

De online mode-industrie ‑ die tegenwoordig een groeiritme van gemiddeld 9,6% kent ‑ is volgens Zalando nu al goed voor een zesde van de totale kleding- en schoenenverkoop in West-Europa. En die groei is nog lang niet ten einde: volgens analisten gaat dat aandeel de komende jaren richting een derde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Supermarkt zonder kassa komt dichterbij

02/10/2017

Het betaalmoment aan de kassa blijft het belangrijkste pijnpunt in de supermarkt. Heel wat foodretailers testen daarom smartphoneapps waarmee shoppers makkelijk kunnen scannen én betalen. Wordt de kassa uiteindelijk overbodig?

Back to top