Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

De Duitse modewebwinkel Zalando heeft afgelopen kwartaal alweer sterk gepresteerd. De omzet steeg met 25% tot 916 miljoen euro en de brutowinst verdrievoudigde tot 77 miljoen euro. Met dank aan de mobiele shoppers.

 

Winstmarge verdubbeld

“We zien een mooi momentum bij klanten alsook forse groei”, zegt een tevreden bestuurder Rubin Ritter in een persbericht. “Ondanks aanhoudende investeringen is ons bedrijf sterker geworden en winstgevender.”

 

De omzetstijging is te danken aan een groter aantal klanten dat bovendien vaker een bestelling plaatst. In de eerste zes maanden van dit jaar verwelkomde Zalando 960 miljoen bezoekers op zijn website, van wie er 18,8 miljoen ook daadwerkelijk bestelden (een jaar geleden waren er dat nog ‘maar’ 16,4 miljoen). Ook het aantal bestellingen per klant nam toe (+14,7%). “Gemiddeld bestelden klanten drie producten met een waarde van gemiddeld 66 euro”, klinkt het in het persbericht.

 

Daar staan wel hogere distributiekosten (+4,2%) en hogere marketinguitgaven (87 miljoen in het tweede kwartaal) tegenover. Wat Zalando er niet van heeft weerhouden om zijn winstmarge te verdubbelen tot 8,8%. In zijn thuismarkten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) loopt de marge zelfs al op tot 13,9%. Over het volledige halfjaar bedraagt de marge intussen al 5,9%.

 

Sterke mobiele groei

Een van de belangrijke motoren achter de omzetstijging is de ‘mobiele app’, waarmee klanten ‑ waar en wanneer ze maar willen ‑ bestellingen kunnen plaatsen. Het voorbije jaar is het aantal downloads van die app ronduit verdubbeld. Twee op de drie websitebezoekers komen intussen al via een ‘mobiel’ apparaat.

 

De online mode-industrie ‑ die tegenwoordig een groeiritme van gemiddeld 9,6% kent ‑ is volgens Zalando nu al goed voor een zesde van de totale kleding- en schoenenverkoop in West-Europa. En die groei is nog lang niet ten einde: volgens analisten gaat dat aandeel de komende jaren richting een derde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Carrefour breidt app uit

07/02/2018

Supermarktketen Carrefour heeft de mogelijkheden van zijn app uitgebreid met zes nieuwe functionaliteiten, waaronder een manier om kortingsbonnen automatisch te verwerken.

Back to top