L’Oréal gaat komende jaren liefst 200 websites opstarten

L’Oréal gaat komende jaren liefst 200 websites opstarten

De Franse cosmeticareus L'Oréal trekt volop de kaart van het internet: de groep wil de komende 10 jaar wereldwijd liefst 200 websites lanceren, het gros daarvan webshops. Een eigen 'digitaal fabriekje' moet alles in goede banen leiden.

Van 'merkgericht' naar 'consumentgericht'

Al in 2011 gaf topman Jean-Paul Agon het startschot van de grote e-businessstrategie van L'Oréal, 's werelds grootste cosmeticaconcern met 28 topmerken en actief in 130 landen wereldwijd, goed voor een geconsolideerde omzet van 22,98 miljard euro in 2013.

 

Het management, dat onlangs nog de groeiverwachtingen voor 2014 neerwaarts moest bijstellen, beseft beter dan wie ook dat de groei de komende jaren vooral van het internet moet komen. Daar zit de cosmeticareus echter met een serieuze handicap: de groep is te veel afhankelijk van wat die verkopers al dan niet doen op het internet, terwijl L'Oréal eigenlijk "contact wenst met de eindgebruiker via een directe webshop voor elk van zijn merken".

 

Volgens Vincent Stuhlen (foto), sinds september 2011 wereldwijd verantwoordelijk voor de e-business bij L'Oréal Luxe, zijn "het internet, de smartphone en de tablet een fantastische bron van data om informatie afkomstig van bij de consumenten aan te wenden voor productontwikkeling, het uitwerken van de marketingmix en vanzelfsprekend het creëren van een digitale ervaring. Veel meer dan een digitale revolutie gaat het hier dus om een klantenrevolutie."

 

L'Oréal Luxe bijt de spits af

Dat L'Oréal zijn luxedivisie uitkiest om zijn digitale uitrol te versnellen, schrijft Stuhlen toe aan "het selectieve aanbod, de gemiddelde prijzen van de producten uit het topgamma en derhalve de hogere aankoopbedragen".

 

De lat ligt meteen hoog: "De divisie moet tegen 2017 online een omzet genereren van meer dan 600 miljoen euro. Dat komt overeen met 8% van de omzet, waardoor het internet de grootste organische groeimotor van de divisie wordt."

 

Om die klus te klaren, maakt L'Oréal komaf met de "al te gedecentraliseerde aanpak" waarbij elk land zijn eigen ding deed, wat de merkidentiteit niet altijd ten goede kwam en waarbij de onderliggende IT-architectuur al te vaak verschillend was. Die aanpak had als bijkomend nadeel dat de 'best practices' van het ene land maar moeilijk hun weg vonden naar een ander land.

 

Eigen 'Digital Factory' in New York en Parijs

Die gedecentraliseerde aanpak is nu vervangen door een technisch framework, de zogeheten 'Flagship Digital', waarbij elk merk zijn eigen identiteit kan uitspelen maar waarbij de groep zelf erop toeziet dat elke website zijn targets inzake gemiddelde besteding en conversieratio haalt.

 

"Daartoe heeft L'Oréal een 'Digital Factory' opgericht, een interne start-up met locaties in New York en Parijs. Dat "digitaal fabriekje", waar zo'n 50 mensen actief zijn, heeft als missie de businessbehoeften te definiëren en de IT-projecten aan te sturen voor elk van de 16 merken van de luxedivisie.

 

De eerste websites volgens de nieuwste aanpak zijn al gerealiseerd in de Verenigde Staten en binnenkort volgen ook de eerste in Europa en Azië. "De Groep L'Oréal gaat de komende 10 jaar meer websites lanceren dan ze er tot nog toe al in totaal gelanceerd heeft. Ongeveer 200 sites gaan online, het gros daarvan webshops", aldus Stuhlen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top