Lastenknip voor e-commerce gaat nog niet ver genoeg

"Lastenknip voor e-commerce gaat nog niet ver genoeg"

"Lastenknip voor e-commerce gaat nog niet ver genoeg"
Shutterstock

De regering-Michel kondigt een bijkomende lastenverlaging aan op nachtwerk om e-commerceactiviteiten in België te stimuleren. Handelsfederatie Comeos is tevreden, maar het is twijfelachtig of de maatregel ook grote spelers naar België zal brengen.

Lastenknip voor nachtwerk

De beslissing van moderetailer Zalando om een nieuw distributiecentrum niet op Belgische bodem te bouwen, blijft niet zonder gevolgen op de politieke bühne. De regering-Michel nam in haar begrotingsakkoord dit weekend een opvallende maatregel op: een gerichte lastenverlaging die nachtwerk goedkoper moet maken voor bedrijven in de online verkoopsector.

 

Concreet houdt de maatregel in dat bedrijven die met e-commerce bezig zijn, binnenkort een korting genieten op de loonkosten vanaf 20 uur 's avonds. Daarmee breidt de regering de korting uit die nu al van kracht was voor nachtwerk tussen middernacht en vijf uur 's ochtends. Toch schuilt er nog een addertje onder het gras: de lastenknip moet de steun krijgen van de Europese Commissie en dat zal geen evidentie zijn, schrijft De Tijd. Loonkostenverlagingen ziet Europa doorgaans als verboden staatssteun, wat een technische uitwerking van de maatregel bemoeilijkt.

 

Nog te beperkt

Handelsfederatie Comeos is alvast opgezet met de maatregel. "Uit onderzoek blijkt dat 40% van de Belgische consumenten hun online bestellingen ‘s avonds na de werkuren plaatsen," reageert Comeos-ceo Dominique Michel. "Deze nieuwe maatregel maakt het voor de Belgische handelaars makkelijker om tegemoet te komen aan de noden van de klant."

 

Of de maatregel ook effectief bedrijven zal aanzetten om "hun e-commerceactiviteiten hier in ons land volop te ontwikkelen", zoals de regering-Michel verwacht, is evenwel maar zeer de vraag. Grote spelers als Zalando en Bol.com, die vooral in Nederland en Duitsland distributiecentra optrekken, zullen wellicht niet ingaan op de incentive die nu gegeven wordt. "Daarvoor gaat de maatregel niet ver genoeg," stelt Dominique Michel: "In onze buurlanden liggen de loonkosten meer dan 10% lager, is er meer flexibiliteit."

 

Maar de grootste caveat ligt in de toepassing van de maatregel zelf. Het is allesbehalve zeker dat grote buitenlandse spelers ook echt in aanmerking komen voor de hervorming, die zich vooral richt op bedrijven met een multichannel-aanpak: bedrijven als IKEA of Vanden Borre met zowel fysieke winkels als een webshop. Spelers die alles online en vanuit grote distributiecentra organiseren, vallen voor België nog onder de regels van de logistieke sector. Die regelgeving hervormen blijft voorlopig te duur, zo meent de regering-Michel, die met de voorgestelde maatregel wel hoopt op jobcreatie en dus een budgetneutrale interventie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.