Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon | RetailDetail

Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon

Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon

Amazon blijft jaar na jaar groeien en wordt naar verwachting volgend jaar de grootste kledingverkoper in de Verenigde Staten. Toch lijken luxemerken nog altijd niet van plan om gebruik te maken van het grote aantal klanten van het platform.

Verkeerd imago

Zo liet Jean-Jacques Guiony, CFO bij LVMH, enkele dagen geleden nog verstaan dat het luxebedrijf zeker en vast niet van plan is om in zee te gaan met Amazon. Het imago daarvan past niet bij de luxemerken, vindt hij: “Als ze hun businessmodel aanpassen, dan misschien, maar met het huidige businessmodel gaan we echt geen zaken met hen doen”.

 

Het grote verschil tussen Amazon en de luxemerken is de manier waarop ze producten aanbieden. Amazon wil zo veel mogelijk klanten bereiken, terwijl de luxemerken een exclusiever karakter willen uitstralen. Het helpt bovendien niet dat Amazon gekend staat voor het strooien met kortingen, iets wat de luxemerken zoveel mogelijk willen vermijden.

 

Exclusief en toch online

Die splitsing tussen exclusiviteit en het bereiken van heel wat klanten online, heeft er al voor gezorgd dat heel wat luxemerken pas laat hebben besloten om de stap naar e-commerce te zetten. Toch beginnen meer en meer merken die stap te zetten: Prada verkoopt sinds juli zijn ready-to-wear collectie online en ook Chanel wil nog dit jaar online gaan verkopen.

 

Andere merken, zoals Coach en Michael Kors, durven het wel aan om online te verkopen via Amazon, maar ze doen dat op een zeer bewuste manier. Beide merken verkopen slechts een beperkt aanbod via Amazon en ze kiezen daarbij voor producten uit het goedkopere segment van hun collecties. Ze kiezen dus voor een assortiment dat sowieso al beschikbaar is voor een breder publiek, de rijkere klant moet dus nog steeds naar de winkel afzakken. Het blijft dus de vraag of Amazon in de toekomst er in zal slagen om luxemerken te overtuigen om een breed aanbod via de webshop aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.