Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon | RetailDetail

Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon

Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon

Amazon blijft jaar na jaar groeien en wordt naar verwachting volgend jaar de grootste kledingverkoper in de Verenigde Staten. Toch lijken luxemerken nog altijd niet van plan om gebruik te maken van het grote aantal klanten van het platform.

Verkeerd imago

Zo liet Jean-Jacques Guiony, CFO bij LVMH, enkele dagen geleden nog verstaan dat het luxebedrijf zeker en vast niet van plan is om in zee te gaan met Amazon. Het imago daarvan past niet bij de luxemerken, vindt hij: “Als ze hun businessmodel aanpassen, dan misschien, maar met het huidige businessmodel gaan we echt geen zaken met hen doen”.

 

Het grote verschil tussen Amazon en de luxemerken is de manier waarop ze producten aanbieden. Amazon wil zo veel mogelijk klanten bereiken, terwijl de luxemerken een exclusiever karakter willen uitstralen. Het helpt bovendien niet dat Amazon gekend staat voor het strooien met kortingen, iets wat de luxemerken zoveel mogelijk willen vermijden.

 

Exclusief en toch online

Die splitsing tussen exclusiviteit en het bereiken van heel wat klanten online, heeft er al voor gezorgd dat heel wat luxemerken pas laat hebben besloten om de stap naar e-commerce te zetten. Toch beginnen meer en meer merken die stap te zetten: Prada verkoopt sinds juli zijn ready-to-wear collectie online en ook Chanel wil nog dit jaar online gaan verkopen.

 

Andere merken, zoals Coach en Michael Kors, durven het wel aan om online te verkopen via Amazon, maar ze doen dat op een zeer bewuste manier. Beide merken verkopen slechts een beperkt aanbod via Amazon en ze kiezen daarbij voor producten uit het goedkopere segment van hun collecties. Ze kiezen dus voor een assortiment dat sowieso al beschikbaar is voor een breder publiek, de rijkere klant moet dus nog steeds naar de winkel afzakken. Het blijft dus de vraag of Amazon in de toekomst er in zal slagen om luxemerken te overtuigen om een breed aanbod via de webshop aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.