Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen | RetailDetail

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen
Shutterstock

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Imago beschermen

De bal ging aan het rollen toen Coty de Duitse parfumerieketen Akzente wilde tegenhouden om haar producten nog op de Duitse versie van Amazon te verkopen. De rechter heeft nu geoordeeld dat wanneer een merk samenwerkt met een select aantal winkeliers, het merk wel degelijk aan de retailers kan opleggen waar de producten (niet) mogen worden verkocht, om zo het imago van het merk te beschermen. Dat schrijft het FD.

 

Het is al langer geweten dat sommige luxemerken niet erg happig zijn op online verkoop. Het is pas de voorbije jaren dat enkelen op dat vlak overstag zijn gegaan en meestal loopt die verkoop dan nog altijd enkel maar via een eigen platform. De merken willen zo vermijden dat het imago van hun producten daalt.

 

De uitspraak is niet enkel slecht nieuws voor handelaars die gebruik willen maken van online marktplaatsen, maar ook voor die marktplaatsen zelf. Amazon bijvoorbeeld wil maar wat graag luxemerken aanbieden, om zo een nog breder publiek aan te trekken. Daar wordt nu dus een stokje voorgestoken, tenzij de e-tailreus een overeenkomst kan vinden met het merk zelf.

 

Asics

Duitse rechters hadden in een zaak rond de sportmerken Asics en Adidas eerst geoordeeld dat winkeliers zelf mogen bepalen waar ze de producten verkopen, terwijl de Europese Commissie later had laten verstaan dat fabrikanten in staat moeten kunnen zijn om het imago van hun merk te beschermen.

 

Zo had Asics verboden dat handelaars van het merk ook op online marktplaatsen zouden verkopen, maar het moest die beslissing in Duitsland dus omkeren na een uitspraak van de rechtbank. Het is nu maar de vraag of daar verandering in zal komen, of dat de uitspraak van het Europese Hof van Justitie enkel geldt voor luxemerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Verschillende voormalige medewerksters van Nike hebben in de VS een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. Ze zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

McGregor start rechtszaak tegen Reebok

01/08/2018

Reebok, sponsor van vechtsport Ultimate Fighting Championship, heeft een kledinglijn uitgebracht met de naam van de populaire Ierse vechter Conor McGregor erop. Dat is verwarrend, klaagt de bijna gelijknamige Nederlandse modeketen.

Enorme winststijging Amazon doet 'teleurstellende' omzet vergeten

27/07/2018

De Amerikaanse webreus Amazon heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar een recordwinst van 2,5 miljard dollar opgetekend, vooral dankzij de afdelingen cloud en reclame. Dat de omzet de verwachtingen niet inloste, kon het feestje niet drukken.