Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen | RetailDetail

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen
Shutterstock

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Imago beschermen

De bal ging aan het rollen toen Coty de Duitse parfumerieketen Akzente wilde tegenhouden om haar producten nog op de Duitse versie van Amazon te verkopen. De rechter heeft nu geoordeeld dat wanneer een merk samenwerkt met een select aantal winkeliers, het merk wel degelijk aan de retailers kan opleggen waar de producten (niet) mogen worden verkocht, om zo het imago van het merk te beschermen. Dat schrijft het FD.

 

Het is al langer geweten dat sommige luxemerken niet erg happig zijn op online verkoop. Het is pas de voorbije jaren dat enkelen op dat vlak overstag zijn gegaan en meestal loopt die verkoop dan nog altijd enkel maar via een eigen platform. De merken willen zo vermijden dat het imago van hun producten daalt.

 

De uitspraak is niet enkel slecht nieuws voor handelaars die gebruik willen maken van online marktplaatsen, maar ook voor die marktplaatsen zelf. Amazon bijvoorbeeld wil maar wat graag luxemerken aanbieden, om zo een nog breder publiek aan te trekken. Daar wordt nu dus een stokje voorgestoken, tenzij de e-tailreus een overeenkomst kan vinden met het merk zelf.

 

Asics

Duitse rechters hadden in een zaak rond de sportmerken Asics en Adidas eerst geoordeeld dat winkeliers zelf mogen bepalen waar ze de producten verkopen, terwijl de Europese Commissie later had laten verstaan dat fabrikanten in staat moeten kunnen zijn om het imago van hun merk te beschermen.

 

Zo had Asics verboden dat handelaars van het merk ook op online marktplaatsen zouden verkopen, maar het moest die beslissing in Duitsland dus omkeren na een uitspraak van de rechtbank. Het is nu maar de vraag of daar verandering in zal komen, of dat de uitspraak van het Europese Hof van Justitie enkel geldt voor luxemerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.