LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Strategisch partnership

Drie jaar geleden was LVMH, samen met o.a. venture capitalists Accel en Balderton, een van de partners in de eerste kapitaalronde van Lyst. Nu pompen de Fransen opnieuw flink wat geld in Lyst: een concreet bedrag is niet bevestigd, maar volgens welingelichte bronnen zou het modeplatform nog eens minstens 50 miljoen pond (zo'n 57 miljoen euro) opgehaald hebben, waarvan 90% afkomstig van LVMH.

 

Dat het Franse luxeconcern een voortrekkersrol heeft gespeeld bij de financiering, wordt alvast bevestigd door het feit dat Ian Rogers, chief digital officer van LVMH, toetreedt tot de raad van bestuur van Lyst.

 

Luxewebshop Lyst.com is een soort van gigantische zoekmachine die het 'betere' modeaanbod van duizenden merken, department stores en boetieks onder één virtueel dak ‘aggregeert’. Het platform bracht naar eigen zeggen in de periode maart 2017-maart 2018 voor zo’n 325 miljoen dollar aan kleding (Gross Merchandise Value) aan de man en vrouw. Lyst vraagt voor zijn diensten een commissie, goed voor zo’n 21 miljoen dollar netto in dezelfde periode.

 

Internationale expansie

Met het verse kapitaal én de strategische inbreng van bevoorrechte partner LVMH wil het Londense bedrijf zijn internationale expansie versnellen. Momenteel haalt Lyst 60% van de inkomsten uit de VS, 30% uit Europa en 10% uit Azië. Tot voor kort met een exclusief Engelstalige site.

 

Recent kreeg Lyst er ook een Franstalig broertje bij, en heel binnenkort volgt ook een Spaans- en Duitstalige site. “Het gaat dan niet enkel om de taal maar ook om een geglobaliseerde ervaring die aansluit bij de lokale marktdynamiek, want een Franse klant is nu eenmaal anders dan een Britse of een Amerikaanse consument”, zegt medeoprichter Chris Morton bij de collega's van Business of Fashion.

 

Op die manier willen Lyst en LVMH meer dan een graantje meepikken van de luxe e-commerce. Die vertegenwoordigt momenteel 9% van de totale luxemarkt maar zou tegen 2025 al goed zijn voor een vijfde van de markt, zo becijferde Bain & Company. Lyst mikt naar eigen zeggen dit jaar op een Gross Merchandise Value van een half miljard dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize pompt miljoenen in Amerikaanse dochter

28/06/2018

Ahold Delhaize-dochter Giant Food Stores investeert 22 miljoen euro in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Daar komt onder meer een nieuwe e-commercehub voor Peapod.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Peas&Love mikt op 150 stadsboerderijen op daken

07/06/2018

De Brusselse start-up Peas&Love, die stadsboerderijen op daken creëert en verhuurt, heeft 1,2 miljoen euro opgehaald bij enkele Franse investeerders. Met dat verse geld wil oprichter Jean-Patrick Scheepers de komende vijf jaar 150 nieuwe stadslandbouwprojecten 'uit de grond' stampen.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.