Media-Saturn wil aankoop Redcoon ongedaan laten maken

Media-Saturn wil aankoop Redcoon ongedaan laten maken

Media-Saturn heeft een bijzondere strategie aangenomen om de verliezen vanuit de webwinkel Redcoon, die het in 2011 aankocht, te laten verdwijnen. Het heeft een rechtszaak aangespannen om de overname met terugwerkende kracht ongedaan te laten maken.

Claim van 300 miljoen euro

Voor het ongeldig verklaren van die overname beroept Media-Saturn zich op de kartelwetgeving. Volgens het bedrijf hebben er een aantal overtredingen van die wetgeving plaatsgevonden. Het legt daarom een claim neer van 300 miljoen euro, waarmee het de overnamesom van 125 miljoen euro en de geleden verliezen hoopt te recupereren. Eind dit jaar moet er een uitspraak volgen in de zaak.

 

Media-Saturn nam in 2011 Redcoon met hoge verwachtingen over, maar beleefde uiteindelijk weinig plezier aan de webshop. In 2014 werd al besloten om niet langer te verkopen in Denemarken en Frankrijk en in 2016 werden ook de webshops in de Benelux, Spanje, Oostenrijk en Portugal stopgezet.

 

Toen Media-Saturn in 2011 Redcoon in handen kreeg, hadden de twee ketens zelf nog geen eigen webshop en was het de bedoeling dat het zo snel de eigen online omzet zou kunnen verdubbelen. Later lanceerden zowel Media Markt als Saturn een eigen webshop en werd Redcoon een beetje overbodig. De online omzet groeit immers snel genoeg via de eigen webshops. Vorig jaar was er nog sprake van een online groei van 40% bij Media-Saturn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top