Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday | RetailDetail

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday
Shutterstock

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

De nieuwe norm

Op Cyber Monday werd een online verkooprecord gebroken in de Verenigde Staten, met een totale omzet van 6,59 miljard dollar (5,6 miljard euro). Tijdens Black Friday was de totale online omzet 5,03 miljard dollar (4,3 miljard euro): samen dus goed voor net geen twaalf miljard dollar (tien miljard euro). De verkopen op mobiele toestellen lagen voor beide dagen rond de 2 miljard dollar (1,7 miljard euro). Gedurende het hele weekend waren ongeveer de helft van de bezoeken op webshops via een smartphone, terwijl circa een derde van de omzet op mobiele toestellen werd gehaald. 

 

Met een stijging voor mobiel van zowat 40% lijkt het er dus op dat Amerikaanse shoppers steeds meer hun weg vinden naar online winkels en mobiele toestellen om hun aankopen te doen. “Shoppen en aankopen doen op smartphones is de nieuwe norm aan het worden en dat kan toegeschreven worden aan de optimalisering van de retailervaring op mobiele toestellen en platformen”, zegt Adobe-marketingspecialist Mickey Mericle.

 

Een van de winnaars van die verschuiving naar online shoppen is Amazon, dat tijdens het voorbije weekend miljoenen Fire Tablets verkocht en waar de Echo Dot wereldwijd het meest verkochte product was. “Klanten kochten miljoenen toestellen van Amazon met Alexa gedurende het weekend, en Alexa-toestellen waren dan ook de bestsellers voor Amazon”, zegt vice-president Dave Limp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Toch nog een tweede leven voor Toys "R" Us?

02/07/2018

Het doek is finaal gevallen over Toys "R" Us in de Verenigde Staten: alle winkels zijn er dicht en 30.000 medewerkers staan op straat. Toch hoopt de beroemde speelgoedketen nog op een toekomst.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Ahold Delhaize pompt miljoenen in Amerikaanse dochter

28/06/2018

Ahold Delhaize-dochter Giant Food Stores investeert 22 miljoen euro in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Daar komt onder meer een nieuwe e-commercehub voor Peapod.