Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday | RetailDetail

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday
Shutterstock

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

De nieuwe norm

Op Cyber Monday werd een online verkooprecord gebroken in de Verenigde Staten, met een totale omzet van 6,59 miljard dollar (5,6 miljard euro). Tijdens Black Friday was de totale online omzet 5,03 miljard dollar (4,3 miljard euro): samen dus goed voor net geen twaalf miljard dollar (tien miljard euro). De verkopen op mobiele toestellen lagen voor beide dagen rond de 2 miljard dollar (1,7 miljard euro). Gedurende het hele weekend waren ongeveer de helft van de bezoeken op webshops via een smartphone, terwijl circa een derde van de omzet op mobiele toestellen werd gehaald. 

 

Met een stijging voor mobiel van zowat 40% lijkt het er dus op dat Amerikaanse shoppers steeds meer hun weg vinden naar online winkels en mobiele toestellen om hun aankopen te doen. “Shoppen en aankopen doen op smartphones is de nieuwe norm aan het worden en dat kan toegeschreven worden aan de optimalisering van de retailervaring op mobiele toestellen en platformen”, zegt Adobe-marketingspecialist Mickey Mericle.

 

Een van de winnaars van die verschuiving naar online shoppen is Amazon, dat tijdens het voorbije weekend miljoenen Fire Tablets verkocht en waar de Echo Dot wereldwijd het meest verkochte product was. “Klanten kochten miljoenen toestellen van Amazon met Alexa gedurende het weekend, en Alexa-toestellen waren dan ook de bestsellers voor Amazon”, zegt vice-president Dave Limp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.