Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter
Shutterstock

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Sterke groei EBITDA

De omzet van Yoox-Net-a-Porter steeg in de eerste helft van 2017 met 15,3% naar 1 miljard euro. Op organische wijze was er zelfs sprake van een omzetgroei van 19,5%. Dat was binnen de verwachtingen van de analisten. In het tweede kwartaal was de organische groei zelfs nog iets sterker met 20,2%. De snelste groei kwam er in de regio Azië-Pacific, dat twee keer zo snel groeide als dichtste achtervolger Noord-Amerika.

 

De EBITDA steeg voor de eerste zes maanden met 28% naar 98 miljoen euro, waarmee het bedrijf het beduidend beter deed dan de verwachtingen van 90 miljoen euro.

 

Beduidend meer bezoekers

In de eerste helft van het jaar kreeg Yoox-Net-a-Porter 394,1 miljoen bezoekers over de vloer, tegenover 342,7 miljoen een jaar eerder. Die plaatsten 4,5 miljoen bestellingen, een jaar eerder waren dat er nog maar 3,9 miljoen. Bovendien steeg de gemiddelde waarde van een bestelling van 335 euro naar 345 euro.

 

Die sterke cijfers kan Yoox-Net-a-Porter voor een groot stuk toeschrijven aan de focus op mobiele apparaten. Daardoor is het aandeel van mobiel voor het eerst groter geworden dan dat van de pc en vertegenwoordigt het nu meer dan de helft van de omzet. “We hebben besloten om een bedrijf te worden met een focus op mobiel, en we verwachten dat het percentage nog elke week zal groeien”, zegt CEO Federico Marchetti.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur

23/08/2017

De Amerikaanse sportkledingdistributeur Foot Locker heeft een erg teleurstellend tweede kwartaal achter de rug, met een vergelijkbare omzetdaling van 6%. Bovendien zijn de vooruitzichten niet meteen veel beter.

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

21/08/2017

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Back to top