Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Sterke groei EBITDA

De omzet van Yoox-Net-a-Porter steeg in de eerste helft van 2017 met 15,3% naar 1 miljard euro. Op organische wijze was er zelfs sprake van een omzetgroei van 19,5%. Dat was binnen de verwachtingen van de analisten. In het tweede kwartaal was de organische groei zelfs nog iets sterker met 20,2%. De snelste groei kwam er in de regio Azië-Pacific, dat twee keer zo snel groeide als dichtste achtervolger Noord-Amerika.

 

De EBITDA steeg voor de eerste zes maanden met 28% naar 98 miljoen euro, waarmee het bedrijf het beduidend beter deed dan de verwachtingen van 90 miljoen euro.

 

Beduidend meer bezoekers

In de eerste helft van het jaar kreeg Yoox-Net-a-Porter 394,1 miljoen bezoekers over de vloer, tegenover 342,7 miljoen een jaar eerder. Die plaatsten 4,5 miljoen bestellingen, een jaar eerder waren dat er nog maar 3,9 miljoen. Bovendien steeg de gemiddelde waarde van een bestelling van 335 euro naar 345 euro.

 

Die sterke cijfers kan Yoox-Net-a-Porter voor een groot stuk toeschrijven aan de focus op mobiele apparaten. Daardoor is het aandeel van mobiel voor het eerst groter geworden dan dat van de pc en vertegenwoordigt het nu meer dan de helft van de omzet. “We hebben besloten om een bedrijf te worden met een focus op mobiel, en we verwachten dat het percentage nog elke week zal groeien”, zegt CEO Federico Marchetti.