Napster van start gegaan in België en Nederland

Napster van start gegaan in België en Nederland

Muziekdienst Napster, die eind vorige eeuw de platenindustrie op haar grondvesten deed daveren met zijn toenmalige illegale uitwisselingsmodel, keert vandaag als legale streamingdienst terug naar onder meer België en Nederland. Spotify en Deezer zijn bij deze gewaarschuwd.

Niet freemium, enkel betalend

Anders dan concurrenten als Spotify hanteert Napster geen freemium-model (waarbij je pas betaalt als je bijvoorbeeld muziek op je smartphone wil beluisteren). Napster heeft enkel een betalende formule: 9,95 euro per maand, met alles erop en eraan voor offline gebruik. Wel biedt de nieuwkomer ter kennismaking een gratis testperiode van 30 dagen aan.

 

Behalve België en Nederland maken vandaag nog 12 landen kennis met het "nieuwe" Napster: Denemarken, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland. In één klap verdrievoudigt Napster zijn klantenpotentieel.

 

Legale streamingdienst

Napster gooide eind jaren 1990 hoge ogen als programma om (illegaal) muziekbestanden uit te wisselen via het internet (het zogeheten "peer-to-peer"). De software viel in slechte aarde bij de muziekindustrie. Het kwam zelfs tot rechtszaken, onder meer een veelbesproken zaak met de band Metallica.

 

Het huidige Napster heeft, op de naam na, niets meer gemeen met het 'beruchte' onlineplatform van weleer. Het Amerikaanse Rhapsody kocht vorig jaar Napster over om eerst in Groot-Brittannië en Duitsland - en vanaf vandaag in bijna heel West-Europa - de strijd aan te gaan met Spotify en Deezer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top