Napster van start gegaan in België en Nederland | RetailDetail

Napster van start gegaan in België en Nederland

Napster van start gegaan in België en Nederland

Muziekdienst Napster, die eind vorige eeuw de platenindustrie op haar grondvesten deed daveren met zijn toenmalige illegale uitwisselingsmodel, keert vandaag als legale streamingdienst terug naar onder meer België en Nederland. Spotify en Deezer zijn bij deze gewaarschuwd.

Niet freemium, enkel betalend

Anders dan concurrenten als Spotify hanteert Napster geen freemium-model (waarbij je pas betaalt als je bijvoorbeeld muziek op je smartphone wil beluisteren). Napster heeft enkel een betalende formule: 9,95 euro per maand, met alles erop en eraan voor offline gebruik. Wel biedt de nieuwkomer ter kennismaking een gratis testperiode van 30 dagen aan.

 

Behalve België en Nederland maken vandaag nog 12 landen kennis met het "nieuwe" Napster: Denemarken, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland. In één klap verdrievoudigt Napster zijn klantenpotentieel.

 

Legale streamingdienst

Napster gooide eind jaren 1990 hoge ogen als programma om (illegaal) muziekbestanden uit te wisselen via het internet (het zogeheten "peer-to-peer"). De software viel in slechte aarde bij de muziekindustrie. Het kwam zelfs tot rechtszaken, onder meer een veelbesproken zaak met de band Metallica.

 

Het huidige Napster heeft, op de naam na, niets meer gemeen met het 'beruchte' onlineplatform van weleer. Het Amerikaanse Rhapsody kocht vorig jaar Napster over om eerst in Groot-Brittannië en Duitsland - en vanaf vandaag in bijna heel West-Europa - de strijd aan te gaan met Spotify en Deezer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.